Framtidsfabriken är ett samarbete mellan Norran, Piteå-Tidningen, NSD och Kuriren som ger dig fördjupad journalistisk om utvecklingen i vår region. Vi tar ett större grepp som hjälper dig att förstå mer om de svåra frågorna.
Stickspåret till H2 Green Steel är bara starten på en ännu större rälsetablering i Boden. Redan nu planeras för kringverksamhet och företagen som finansierar och bygger järnvägen har kommit till Norrbotten för att stanna. "Det kommer inte funka att flyga upp då och då", säger Tobias Emanuelsson, vd Polar Structure.
Byggnads Norrbotten har 3 500 yrkesverksamma medlemmar. Med byggnationen av H2 Green Steel kommer ett behov av arbetskraft som inte finns i länet. "Vi har lagt fram förslag på en egen arbetsförmedling", säger Magnus Nyström, avtalsansvarig.
Tonvis av koppar, kobolt och zink ligger kvar i avfallshögarna från svenska gruvor. Återvinning av gruvavfall är strategiskt viktigt för EU. Men att faktiskt nå lönsamhet ur slagghögarna är ofta orealistiskt med dagens kunskap och teknik.
Northvolt, Boliden, LKAB, H2 Green Steel och många fler. De nya industrierna och samhällsomställningen rycker fram på bred front. Kolla hur långt satsningarna kommit i vår klickbara grafik.
SSAB har lämnat in sin ansökan för omställningen i Luleå. Här är den första skissen på hur det integrerade stålverket kommer att se ut.
LKAB vill att regeringen omvandlar en del av östra Malmberget till industriområdet. Om det inte sker hotas gruvbolagets tillståndsprocess som innefattar Hybrit och hela gruvverksamheten i Malmberget. "I grund och botten är risken att detta stoppar upp hela processen", säger Niklas Johansson på LKAB.
Från snack till verkstad, det är symboliken bakom den stålbalk som under måndagen restes på H2 Green Steels sajt. Snart ska den få sällskap av 299 till och under de kommande månaderna kommer ett stålverk ta form i Svartbyn. "För oss är det stort", säger Jeff Gehlhoff.
Lotta Finstorp ropar för att höras i Rosenbad och säger sig ha pratat med varenda minister inför årets budget. Resultatet är både positivt och knapert på samma gång. Fem miljoner plus till bland annat miljöprövningar men minus på andra ställen. Myndigheten kämpar mot resursbrist för att hålla samma tempo som industrisatsningarna. "Vi är sårbara", säger landshövdingen.
LKAB:s dröm om byggdom för Hybrit under början av 2024 har gått i kras. Bolaget ska komplettera tillståndsansökan i februari och det är bara ett delsteg innan byggdom kan prövas. "Flera omständigheter bidrar till att bolagets ursprungliga önskemål om tidplan inte håller", säger Anna Svedjevik vid Mark- och miljödomstolen.
Magnus Henrekson och David Sundén får ny kritik. Svante Axelsson, en tungviktare i Sveriges resa mot fossilfrihet, menar att de skapar en dimridå genom sin rapport. "Att förhålla sig passiv är det mest riskabla och det största slöseriet med skattepengar", säger han.
Tillståndsprocesserna pekas ofta ut som flaskhalsar i miljardsatsningarna i norr. Men på Mark- och miljödomstolen i Umeå har resurser beviljats och sex personer har anställts. "Vi är väldigt måna om att inte bli en bromskloss i systemet", säger domstolschef Mikael Forsgren.
Rapporten "Från brunt till grönt" redovisar inte motpartens argument och blir en form av klimatförnekelse. Det menar debattören Arne Müller.
"Hånskrattande åt klimatåtgärder riskerar att polarisera debatten och göra att många drar sig för att delta – tvärtemot vad vi behöver", skriver gästkrönikör Anna Krook-Riekkola, biträdande professor i Energiteknik vid LTU. Hon menar att det är viktigt att forskare orkar ta debatten.
Inom den gröna industrialiseringen i norra Sverige är efterfrågan av kompetensförsörjning hög, medan arbetslösheten är lägst i hela landet. Detta har skapat möjligheter för privatpersoner att sätta guldkant på tillvaron genom att hyra ut sina bostäder till gästarbetare och kandidater som lockats till Norrland.
Nya gruvor ger nästan alltid upphov till stora känslor och uranditon mer än de flesta andra. Men det vore oetiskt av oss att inte bryta det uran vi har om omständigheterna tillåter det.
"Det behövs ett fungerande samspel mellan företag och lokalsamhälle", skriver NSD:s politiska chefredaktör Olov Abrahamsson.
Överbokningar av orealistiska mängder effekt på elnätet är ett systemfel som hotar den gröna omställningen och Sveriges framtid. Regelboken måste ses över, men det räcker inte. Sveriges industrier och energiföretag har inte tid att invänta systemförändring, alla måste ta sitt samhällsansvar nu om omställningen ska lyckas. I Luleå har vi samlats och hittat ett lösningsorienterat perspektiv som behövs i den pågående debatten.
Henrik Henriksson fanns på länk när rapporten som kritiserade bland annat H2 Green Steel presenterades. VD:n kunde ge svar på tal på det mesta och menade att författarna missat flera punkter.
LKAB håller med om delar av Magnus Henreksons rapport, men menar att nationalekonomerna missar helheten. "Men hade vi blivit vid vår läst hade vi inte funnits kvar. Man vill inte bli ett Facit ", säger Niklas Johansson, kommunikations- och hållbarhetsdirektör hos gruvjätten.
H2GS borde skrotas och LKAB glömma järnsvampen. Flaskhalsarna är många och riskerna med stålsatsningarna är för höga för samhället, menar nationalekonomerna Magnus Henrekson och David Sundén i en ny rapport.
Viljan och optimismen finns men finns det utrymme för människan i omställningen som nu sker, frågar sig tidningarnas ansvariga utgivare.
Helena Kjellson är ny bergmästare och har därmed Sveriges gruvors öde i sin hand. I en lång intervju berättar hon om den anrika verksamhetens digitala resa, hur de äntligen slipper slicka hundratals kuvert och utmaningen att navigera allt hetare konflikter mellan gruvnäringen och andra intressen.
Fackförbundet Sveriges ingenjörer pekade ut stora geografiska löneskillnader för sina medlemmar, där det var bättre betalt i söder jämfört med i norr. Men för industrijättarna LKAB, SSAB och Boliden verkar inte lönen vara ett bekymmer. "Vi tappar generellt inte kandidater på grund av lönen", säger LKAB.
Mellan 2016-2022 genomförde Trafikverket 30 olika åtgärder på Malmbanan och fram till 2028 kommer ytterligare minst 2,6 miljarder kronor plöjas ner i industrins pulsåder mellan Luleå och Narvik. Allt för att möjliggöra fortsatt gods- och persontrafik utan att järnvägen förklaras överbelastad.
Förvalta talanger, rekrytera hela familjen och engelska som arbetsspråk. Det är några av nycklarna när Randstad rekryterar till industrisatsningar i norr. "Vi har starka incitament att undvika fly in-fly out", säger Cecilia Mannheimer.
H2 Green Steel vill gärna ha, men är inte beroende av dubbelspår mellan Boden och Luleå. Inte ens när stålverket är i full produktion. Det säger Mikael Lindström på H2GS. "Det vi ska köra finns det kapacitet till", säger Lindström.
Northvolts grundare och koncern-vd, Peter Carlsson, är orolig. Han beskriver en sak tydligt som en huvudvärk runt Northvolt Ett i Skellefteå. ”Får vi inte igång bostadsbyggandet och ser att vi får ett momentum för det är det svårt att se hur vi ska kunna lösa det för de 8 000 som ska jobba på området samtidigt”, säger han till Norran.
Vilka är företagen, var finns kompetensen och hur grön är industrin egentligen?
Vad forskas det på, hur sprids lärande och vilka innovationer gör utvecklingen möjlig?
Följ diskussionen och delta i samtalen där många röster blir hörda.
Samarbete, service och stadsplanering – hur ska kraven på snabb tillväxt mötas?
Möt människorna som flyttar hit, stannar, drabbas eller får nya möjligheter.
Mari Gustafsson, ansvarig utgivare Piteå-Tidningen