Vilka är företagen, var finns kompetensen och hur grön är industrin egentligen?
SSAB har lämnat in sin ansökan för omställningen i Luleå. Här är den första skissen på hur det integrerade stålverket kommer att se ut.
Från snack till verkstad, det är symboliken bakom den stålbalk som under måndagen restes på H2 Green Steels sajt. Snart ska den få sällskap av 299 till och under de kommande månaderna kommer ett stålverk ta form i Svartbyn. "För oss är det stort", säger Jeff Gehlhoff.
Lotta Finstorp ropar för att höras i Rosenbad och säger sig ha pratat med varenda minister inför årets budget. Resultatet är både positivt och knapert på samma gång. Fem miljoner plus till bland annat miljöprövningar men minus på andra ställen. Myndigheten kämpar mot resursbrist för att hålla samma tempo som industrisatsningarna. "Vi är sårbara", säger landshövdingen.
Northvolt, Boliden, LKAB, H2 Green Steel och många fler. De nya industrierna och samhällsomställningen rycker fram på bred front. Kolla hur långt satsningarna kommit i vår klickbara grafik.
LKAB:s dröm om byggdom för Hybrit under början av 2024 har gått i kras. Bolaget ska komplettera tillståndsansökan i februari och det är bara ett delsteg innan byggdom kan prövas. "Flera omständigheter bidrar till att bolagets ursprungliga önskemål om tidplan inte håller", säger Anna Svedjevik vid Mark- och miljödomstolen.
Magnus Henrekson och David Sundén får ny kritik. Svante Axelsson, en tungviktare i Sveriges resa mot fossilfrihet, menar att de skapar en dimridå genom sin rapport. "Att förhålla sig passiv är det mest riskabla och det största slöseriet med skattepengar", säger han.
Tillståndsprocesserna pekas ofta ut som flaskhalsar i miljardsatsningarna i norr. Men på Mark- och miljödomstolen i Umeå har resurser beviljats och sex personer har anställts. "Vi är väldigt måna om att inte bli en bromskloss i systemet", säger domstolschef Mikael Forsgren.
Henrik Henriksson fanns på länk när rapporten som kritiserade bland annat H2 Green Steel presenterades. VD:n kunde ge svar på tal på det mesta och menade att författarna missat flera punkter.
LKAB håller med om delar av Magnus Henreksons rapport, men menar att nationalekonomerna missar helheten. "Men hade vi blivit vid vår läst hade vi inte funnits kvar. Man vill inte bli ett Facit ", säger Niklas Johansson, kommunikations- och hållbarhetsdirektör hos gruvjätten.
H2GS borde skrotas och LKAB glömma järnsvampen. Flaskhalsarna är många och riskerna med stålsatsningarna är för höga för samhället, menar nationalekonomerna Magnus Henrekson och David Sundén i en ny rapport.
Helena Kjellson är ny bergmästare och har därmed Sveriges gruvors öde i sin hand. I en lång intervju berättar hon om den anrika verksamhetens digitala resa, hur de äntligen slipper slicka hundratals kuvert och utmaningen att navigera allt hetare konflikter mellan gruvnäringen och andra intressen.
Rapporten "Från brunt till grönt" redovisar inte motpartens argument och blir en form av klimatförnekelse. Det menar debattören Arne Müller.
"Hånskrattande åt klimatåtgärder riskerar att polarisera debatten och göra att många drar sig för att delta – tvärtemot vad vi behöver", skriver gästkrönikör Anna Krook-Riekkola, biträdande professor i Energiteknik vid LTU. Hon menar att det är viktigt att forskare orkar ta debatten.
Inom den gröna industrialiseringen i norra Sverige är efterfrågan av kompetensförsörjning hög, medan arbetslösheten är lägst i hela landet. Detta har skapat möjligheter för privatpersoner att sätta guldkant på tillvaron genom att hyra ut sina bostäder till gästarbetare och kandidater som lockats till Norrland.
Nya gruvor ger nästan alltid upphov till stora känslor och uranditon mer än de flesta andra. Men det vore oetiskt av oss att inte bryta det uran vi har om omständigheterna tillåter det.
"Det behövs ett fungerande samspel mellan företag och lokalsamhälle", skriver NSD:s politiska chefredaktör Olov Abrahamsson.
Överbokningar av orealistiska mängder effekt på elnätet är ett systemfel som hotar den gröna omställningen och Sveriges framtid. Regelboken måste ses över, men det räcker inte. Sveriges industrier och energiföretag har inte tid att invänta systemförändring, alla måste ta sitt samhällsansvar nu om omställningen ska lyckas. I Luleå har vi samlats och hittat ett lösningsorienterat perspektiv som behövs i den pågående debatten.
Fackförbundet Sveriges ingenjörer pekade ut stora geografiska löneskillnader för sina medlemmar, där det var bättre betalt i söder jämfört med i norr. Men för industrijättarna LKAB, SSAB och Boliden verkar inte lönen vara ett bekymmer. "Vi tappar generellt inte kandidater på grund av lönen", säger LKAB.
Mellan 2016-2022 genomförde Trafikverket 30 olika åtgärder på Malmbanan och fram till 2028 kommer ytterligare minst 2,6 miljarder kronor plöjas ner i industrins pulsåder mellan Luleå och Narvik. Allt för att möjliggöra fortsatt gods- och persontrafik utan att järnvägen förklaras överbelastad.
H2 Green Steel vill gärna ha, men är inte beroende av dubbelspår mellan Boden och Luleå. Inte ens när stålverket är i full produktion. Det säger Mikael Lindström på H2GS. "Det vi ska köra finns det kapacitet till", säger Lindström.
Northvolts grundare och koncern-vd, Peter Carlsson, är orolig. Han beskriver en sak tydligt som en huvudvärk runt Northvolt Ett i Skellefteå. ”Får vi inte igång bostadsbyggandet och ser att vi får ett momentum för det är det svårt att se hur vi ska kunna lösa det för de 8 000 som ska jobba på området samtidigt”, säger han till Norran.
Svenska Kraftnäts miljardprojekt "Fossilfritt Övre Norrland" är på väg att sätta spaden i backen för "H2GS kraftstation" i Degerträsk. En nyckelpunkt som utformas tillsammans med Vattenfall för att hantera anslutningen av det elhungriga stålverket som faller under samma kategori som snabbstopp av en kärnkraftsreaktor. "Nu när vi får in stora enskilda förbrukare på nätet uppstår samma utmaning", säger Maria Jalvemo.
Sametingets expert på markanvändning Tomas Kuhmunen föreläste för IVA om rennäringen och urfolksrätten under besöket i Norrbotten. Han ser risker inte minst med det höga tempot i omställningen i länet. "Många dimensioner lyfts aldrig", säger Kuhmunen.
Efter 50 år på tronen besöker kungen H2 Green Steels enorma industrisajt i Boden – och blir mäkta imponerad. Samtidigt ser han utmaningarna, inte minst apropå tillståndsprocesserna. "Att korta ledtiderna förstår jag att de jobbar mycket med. Varje timme och dag kostar pengar", säger kung Carl XVI Gustaf.
H2 Green Steel gör anspråk på att bli världsledande inom produktion av koldioxidsnålt stål. Men de är inte ensamma i racet. Vad händer om någon annan hinner först? Vi ställde frågan till finansmannen Marcus Wallenberg på platsen där stålet ska producera stål om två år.
Rubriker om Malmbanans dåliga skick har duggat tätt i riksmedia under året och det lär fortsätta. Men för de som faktiskt arbetar med att avhjälpa underhållsskulden är det verkstad och inget annat som hjälper. Mattias Remahl, vd på Skellefteåföretaget Railcare Group AB fylldes av ett visst hopp efter krismötet med AB Sverige och infrastrukturministern i juni. "Alla har verkligen förstått problemet", säger Remahl.
Med en nästan kuslig tystnad rullar fordonet fram på rälsen. Så slår Erik Andersson på vakuumsugen som låter som en förvuxen dammsugare. Grus och makadam åker in i munstycket och en ensam kabel blottläggs. "Det här är väldigt fint, ibland är det ren lervälling", säger Erik Andersson, operatör på Railcare.
Vilka är företagen, var finns kompetensen och hur grön är industrin egentligen?
Vad forskas det på, hur sprids lärande och vilka innovationer gör utvecklingen möjlig?
Följ diskussionen och delta i samtalen där många röster blir hörda.
Samarbete, service och stadsplanering – hur ska kraven på snabb tillväxt mötas?
Möt människorna som flyttar hit, stannar, drabbas eller får nya möjligheter.
Mari Gustafsson, ansvarig utgivare Piteå-Tidningen