PT har tidigare berättat att tre misstänkta hälare åtalas av Luleå tingsrätt. Männen, två boende i Pite älvdal och en i Västerbotten, misstänks ha köpt stöldgods som kommer från Roadbridge billigt och åklagaren Jonas Fjellström anser att de borde förstått att ett brottsligt förfarande låg bakom.
De tre misstänkta hade elverk, lysmaster och arbetstält till ett sammanlagt värde av en dryg miljon kronor hemma. Materialet kommer från plundringen av Roadbridges konkursbo som före detta anställda misstänks ligga bakom.
Roadbridges konkursförvaltare Hans Andersson, Advokatbyrån Kaiding, anade oråd när han fick tips om att plundring av bolaget skulle pågå i Markbygden.
– Jag fick tips av flera personer om att det försegick konstigheter där. Då agerade jag på det och lämnade in en polisanmälan och anmälde ett antal personer för misstänkt stöld, berättar han.
En utredning ledd av åklagaren Jonas Fjellström påbörjades och förra veckan kunde tre misstänkta hälare åtalas. Men det är bara början, konkursförvaltaren hoppas att fler ska ställas till svars.
– Det första åtalet gäller häleriförseelse och de som nu åtalas har inte varit med och tagit grejerna. Det är synd att man inte har kunnat gå till åtal med de direkta stölderna. Det är ju det som är förbrottet och kanske allvarligare än häleriförseelsen, säger Hans Andersson.
Han känner väl till uppgifterna om att stora mängder stål ska ha försvunnit från konkursboet.
– Det påstås att det sålts stål till ett visst företag och det fanns också med i min ursprungliga anmälan till polisen. Det finns olika uppgifter om hur stora mängder som förts bort i containrar, det är något man får utreda närmare. Men det rör sig om väsentliga mängder och det blir fort tonage om man fyller en container eller två, säger Andersson som inte vill spekulera om hur mycket stål det rör sig om.
– I och med att jag gjorde anmälan och polis samt åklagare bedriver sin undersökning har jag tagit ett steg tillbaka. De får hålla sina förhör och när den utredning är klar så får jag komma in i efterhand.
Trots att man nu fått tillbaka och sålt bort det material som beslagtogs hos de misstänkta hälarna återstår stora skulder i Roadbridges konkursbo.
– 117, nästan 118 miljoner. Det är en stor koncern och den utlösande faktorn för konkursen är att det största bolaget i England gick i konkurs. De hade en försäkring för hela koncernen mot alla beställare och det gäller solidariskt, säger Hans Andersson.
De stora skulderna som konkursboet har drabbar även lokala företag.
– Framförallt Gällivare frakt, de har drygt fyra miljoner kronor i fodringar. BDX har cirka 400 000 kronor och Hanséns bil och maskin, som jag tror var de som tryckte på mest att det skulle bli konkurs, har krav på 1,4 miljoner kronor.
Konkursförvaltaren bestämmer själv hur länge konkursen ska vara öppen och han har inga planer på att slå igen böckerna ännu.
– En sak som återstår är det försvunna stålet och var det hamnade – finns det kvar någonstans eller har det hanterats på något sätt kan konkursboet ha krav mot den personen i andra led. Jag hyser inga illusioner om att kunna kräva pengar av dem som ursprungligen tog saker från boet. Det tror jag blir svårt eftersom de inte finns inom räckhåll, säger Hans Andersson.