Detaljhandeln hade minst sagt bråda dagar under Black friday. Men alla kunder var inte nöjda med marknadsföringen och metoderna i samband med köpfesten, visar en sammanställning som Nyhetsbyrån Siren gjort. Ilskan riktas bland annat mot nät- och elektronikhandeln.

En man i Piteå anmäler Clas Ohlson för falsk marknadsföring då en vara han skulle beställa via internet visade sig vara slutsåld och inte skulle komma in förrän i januari 2019.

Mannen kunde inte heller reservera varan för reapriset. Pitebon är också fundersam över formuleringen i reklam-mailet han fick om "Black week offers 20 procent på hela sortimentet". När han tittade närmare på erbjudandet stod det att erbjudandena var den 23 november, alltså bara en dag och inte en vecka.

Mannen har haft kontakt med Clas Ohlson via chatten och fick då veta att de inte kan restnotera produkter på grund av att de inte kan garantera leveranstider.

Andra missnöjda köpare har upptäckt att företag höjt ordinarie priser tätt in på Black Friday.

En kvinna i Malmö skriver till exempel att hon i förväg gjort i ordning en lista på produkter som hon ville köpa under reaveckan. Till sin förvåning upptäckte hon att en rad ordinarie priser höjdes tätt in på Black friday. Det gjorde att den kommande realisationen blev minst sagt urvattnad. Samma fenomen har en Örebrobo som spanat in plagg på Sportamore noterat, liksom en kvinna i Knivsta som är "sjukt irriterad" över en prishöjning i smyg på en klädnätbutik. Även e-handelsjätten CDON och El-Giganten anmäls för samma agerande med sin prisutveckling – för att nämna bara några exempel.