Felaktigt placerad i särskola

Föräldrarna till Petter Dahlqvist, som tvingades gå flera år i särskola trots att han inte är utvecklingsstörd, har stämt Älvsbyns kommun för att sonen blivit felaktigt behandlad. Det är den andra stämningen i Sverige som lämnats in på grund av felplacerade särskoleelever.

”Det har varit en jobbig procedur för hela familjen, men värst för Petter. Vi är säkert inte ensamma i Älvsbyn om att ha barn som placerats i särskola på felaktiga grunder”, säger mamma Susanne Dahlqvist.

”Det har varit en jobbig procedur för hela familjen, men värst för Petter. Vi är säkert inte ensamma i Älvsbyn om att ha barn som placerats i särskola på felaktiga grunder”, säger mamma Susanne Dahlqvist.

Foto: Jens Ökvist

ÄLVSBYN 2012-03-10 06:00

Videon är inte längre tillgänglig

Enligt en granskning som Skolinspektionen gjort har minst 100 elever i Sverige felaktigt placerats i särskola de senaste åren. I rapporten som kom ifjol riktar tillsynsmyndigheten skarp kritik mot kommunerna för omfattande brister i detta avseende.

En av de drabbade eleverna är Petter Dahlqvist, 14 år, Älvsbyn. Efter två års skolgång i vanlig grundskola fick han i slutet av 2006 en diagnos av dåvarande skolhälsovård i Älvsbyns kommun som medförde att han placerades i en särskoleklass.

- Som föräldrar ifrågasatte vi varför han skulle gå i den skolformen, men samtidigt litade vi på att utredarna gjort en riktig bedömning. Jag minns att jag grät när vi fick beskedet om hans utvecklingsstörning, säger Petters mamma Susanne Dahlqvist.

Ny utredning
I januari 2007 placerades Petter i särskolan. Ganska snart besannades föräldrarnas farhågor om att han inte hörde hemma där.

- Jag kommer aldrig att glömma när en av lärarna kom hem till oss och bad att få titta på utredningen som skolhälsovården gjort. Då gick det upp för mig att vi inte var ensamma om att undra över hur han kunnat hamna i särskolan, säger Susanne Dahlqvist.

Våren 2010 utreddes Petter på nytt efter önskemål från både lärare och föräldrarna. Denna gång visade utredningen att han inte var utvecklingsstörd, utan led av grav dyslexi. Föräldrarna anmälde ärendet till Skolinspektionen, som inledde en granskning.

Av anmälan framgår att även Petter hade funderat varför han måste gå i skola tillsammans med förståndshandikappade.

- Ja, nog undrade jag ofta över det. Jag märkte ju att jag var annorlunda än mina klasskamrater, säger 14-åringen, som sedan ett och ett halvt år tillbaka går i vanlig grundskola.

Sekretessbelagt
Skolinspektionen tog föräldrarnas anmälan på största allvar och krävde att huvudmannen Älvsbyns kommun senast den 1 juli 2010 skriftligen skulle besvara ett flertal frågor. Tillsynsmyndigheten ville bland annat ha svar på hur inskrivningen i särskolan kunde bli av, vilka utredningar som genomfördes och vilka slutsatser som drogs av dem. Likaså om det gjorts några uppföljande utredningar under tiden eleven varit inskriven i särskolan.

Svaren är i likhet med kommunens övriga handlingar som rör Petter Dahlqvist belagda med sekretess.

Stämningsansökan
Susanne Dahlqvist skakar uppgivet på huvudet.

- Vi är inte ute efter att peka ut någon enskild tjänsteman som gjort fel, men vi vill att felaktigheterna ska komma fram i ljuset. Petter är med all sannolikhet inte den ende eleven i Älvsbyn som råkat ut för detta, säger hon.

Ifjol somras lämnade Petters föräldrar via sonens advokat in ett skadeståndskrav till kommunen.

- Vi anser att han utsatts för kränkande behandling och har rätt till ersättning för att han missat mer än tre års vanlig skolgång, säger Susanne Dahlqvist.

Älvsbyns kommun klarade sig dock undan med juridisk hjälp och slapp betala skadestånd.

- Därför har vi bestämt oss för att gå vidare och lämnat in en stämningsansökan. Det får inte gå till så här med våra barn i Älvsbyn! Ingen ska behöva uppleva det Petter blev tvungen att gå igenom, det är förfärligt illa skött från kommunens sida, säger mamman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om