– Vi har ett förslag, men ett par möten kvar inom arbetsgruppen innan förslaget ska ut på remiss. När förslaget väl går ut på remiss så blir det offentligt och då lägger vi upp det på Trafikverkets hemsida, säger Lars Bergman, som arbetar med strategisk planering för väg och järnväg på Trafikverket.
Och när går förslaget ut på remiss?
– Det är i närtid, men jag kan inte exakt säga när.
Den 16 februari 2017 beslutade regeringen om propositionen Godstrafikfrågor som innehöll förslag om att delar av vägnätet ska öppnas för lastbilar på 74 ton. Den 15 februari i år beslöt regeringen om ändringar i trafikförordningen och därmed öppnades dörren för att slutföra det arbete som Trafikverket påbörjade för tre år sedan.
– Vi ska presentera vilka vägar som är lämpliga för 74 ton. Det går ut på remiss i sex veckor och sedan ska vi bearbeta de synpunkter som kommit in. Vi räknar med att det ska vara klart till sommaren, säger Lars Bergman.
Vägnätet med bärighetsklass BK4 kommer till en början att omfatta en begränsad del av det statliga vägnätet. Därefter kommer vägnätet successivt att utökas i dialog med näringslivet för att få ut så stor samhällsnytta som möjligt.
Trafikverket har en vision om att upplåta hela BK1-vägnätet (64 ton) för BK4 i framtiden. Det kommer att krävas en hel del förstärkningsarbeten för att kunna upplåta en större del av vägnätet för BK4 då cirka tio procent av de statliga vägarna och cirka 900 broar behöver förstärkas för att klara belastningen.
Det har tidigare talats om att stora delar av E4 inte ska bli BK4, men med undantag för vissa delar. Lars Bergman vill dock inte säga vilka delar det kan bli.
En anledning till detta var att regeringen inte vill tillåta tyngre lastbilar där de kan konkurrera ut transporter med järnväg eller sjöfart. Något som riksdagen röstade ner.
Samtidigt anses miljövinsterna vara stora när man kör med 74-tonsbilar. Anledningen är att det behövs färre transporter och därmed minskar koldioxidutsläppen. Redan i dag går det att få dispens och PT har tidigare skrivit om Anders Eklund som har dispens för två 74-tonsbilar som kör timmer från inlandet till kusten.
Även Burlink i Piteå har dispens för två tyngre lastbilar som kör från Smurfit Kappa till Piteå hamn. Enligt Burlinks ägare, Kjell Lindkvist, sparar företaget in ett varv runt jorden varje år och minskat antalet transporter med 1 200 resor.