PT har tidigare skrivit att Rosviks södra infart ska byggas om till en planfri korsning. Byggstarten är preliminärt satt till 2027, men Rosviks byautvecklingsförening vill se åtgärder innan dess. Föreningen anser att korsningen är en riskfaktor och har i flera års tid kämpat för att sänka hastigheten till 70 kilometer i timmen, i stället för dagens 90.
– Det är en trafiksäkerhetsfråga. Det körs för fort och vi har ingen avfartsfil, säger föreningens kassör Inga-Maj Larsson.
Föreningen har tidigare ansökt till länsstyrelsen i Norrbotten om sänkt hastighetsbegränsning, som det är vid den norra avtagsvägen, men utan gehör. Därefter har föreningen överklagat beslutet men fått avslag även från Transportstyrelsen.
"Att det finns fordonsförare som inte följer kravet att anpassa sin hastighet efter rådande förhållanden på platsen är ett allvarligt trafiksäkerhetsproblem men dock i sig ingen grund för en begränsning av den högsta tillåtna hastigheten (...) En högsta tillåten hastighet som upplevs för låg riskerar att efterlevas dåligt och minska respekten för hastighetsbegränsningar i allmänhet", skriver Transportstyrelsen vars beslut inte går att överklaga.
Inga-Maj Larsson är besviken.
– Det känns jättetråkigt. Vi förstår att det ska mycket till men jag tycker att vi hade så bra argument för att det skulle tas på allvar, säger hon.
Hösten 2021 monterades två fartkameror vid den aktuella korsningen och som PT tidigare skrivit fångade dessa flest fartsyndare i landet under 2022. Något föreningen också påpekat i sin överklagan.
– Det körs bevisligen för fort. Ett av obehagen är när du kommer söderifrån och ska ner i svackan och köra in den södra infarten och det är tung trafik bakom, särskilt på vintern och det är halkigt, säger Inga-Maj Larsson.
Hon berättar om en incident hon själv varit med om vintertid som har satt sina spår. Hon kom körandes på E4 och skulle svänga in den södra infarten men såg att hon hade en långtradare bakom sig där chauffören började blinka med lysena, föraren kunde inte bromsa ner utan gled på vägen.
För att undvika en olycka fortsatte hon köra och tog i stället den norra infarten.
– I Norrfjärden och i Öjebyn finns det avfartsfiler som gör att man kommer undan den tunga trafiken. Det är många bybor som upplever att den här korsningen är så jobbig att man kör förbi den och tar den norra i stället, säger hon.
Hon säger att korsningen är trång.
– Det höll Trafikverket med oss om. En handläggare körde den här sträckan och menade på att den inte blev så bra som det var tänkt, säger Inga-Maj Larsson.
I handlingarna från länsstyrelsen framgår det att Trafikverket region Nord har yttrat sig och ansåg då att en sänkning var motiverad. Ärendet avslutades dock då länsstyrelsens bedömning var att hastigheten fortsatt kunde vara 90 för en utvärdering av fartkamerorna.
Även Polismyndigheten yttrade sig 2020 och ansåg då att en hastighetssänkning inte var befogad utan att man i stället vill se en utvärdering av fartkamerorna. I början av 2023 uppgav de muntligen att de står fast vid yttrandet. "Att sänka hastigheten till 70 km/h kan innebära att trafikrytmen störs så pass mycket att olyckor uppstår pga detta då man går från 110 km/h ner till 70 km/h".