Det lokala företaget Marine Solutions MG vann upphandlingen om att bärga Munksund 5 som låg på 10 meters djup i Inre fjärden. Kommunen betalade 3,4 miljoner kronor för uppdraget och fick ekonomiskt stöd av SCA.
Marine Solutions bärgare Lodbrok kördes upp till Piteå och Sandholmen för att lyfta upp båtvraket från havets djup. Arbetet skedde metodiskt eftersom det fanns tydliga spår av att båten läckte olja från botten där den legat i 60 år.
Den 13 oktober 2023 kom Munksund 5 upp till ytan igen, men skicket på båten var tveksamt. Lodbrok fraktade vraket till Sandholmen och man kunde konstatera att två kubikmeter tjockolja fanns kvar i tankarna.
Oljan pumpades ur och vraket täcktes och ställdes upp på kajen i väntan på sin dom.
Munksund 5:s framtid debatterades och ett Piteförslag fördes fram om att båten skulle ställas upp som prydnad i någon av stadens rondeller. Idén hyllades av såväl Marine Solutions vd Jan Lindbäck som samhällsbyggnadsnämndens ordförande Magnus Nyström (S).
Men några pengar avsatta för att rusta upp Munksund 5 finns inte. Nu har Piteå kommun fatta beslut om att skrota båten.
– Vi har övervägt flera alternativ, men tyvärr kommit fram till att Munksund 5 är i så pass dåligt skick att Piteå kommun inte kan hitta någon lämplig användning för den till rimlig kostnad, säger Micael Kemi, gatuchef.
Under samhällsbyggnadsnämndens sammanträde i juni behandlades ett Piteförslag om Munksund 5.
”Använd den gamla båten som konstverk i någon av Piteås rondeller. Blir ett fint upplyst stilleben som samtidigt påminner om minnen från förr. En uppdaterad version av Luleås rostboll”, skrev man i förslaget som fick stöd av minst 42 Piteåbor.
– Jag förstår att båten har ett nostalgiskt värde och att många medborgare har minnen kopplade till den, säger Kemi.
Men förslaget körs alltså över av kommunen och anses färdigbehandlat i och med beslutet om att Munksund 5 ska skrotas.
Skrotning av den gamla båten är inte heller helt gratis
– Vi handhar det inom avtalet med entreprenören som lyfte upp den. Vi har inte kommit fram till den exakta summan ännu, men cirka 250 000 kronor ska det väl landa på, säger Micael Kemi.
Planen är att skära upp vraket i bitar, båten i sin helhet är för tung för att frakta över Bergsviksbron.