Albert sladdar in på SM – vill ta bucklan till norr

Piteå
Lästid cirka 5 min

Driftingesset Albert Häggbom är tillbaka och storsatsar på pallplacering i sommarens SM. För PT berättar han om adrenalinet på tävlingarna, men också om hur sportens ekonomiska krav nästan knäckte både hans ekonomi och hans psyke.

När PT träffar Albert Häggbom på driftingbanan i Långnäs råder viss nervositet. Detta är sista tillfället man har att öva inför SM-starten och teamet har jobbat hårt med att få bilen, en BMW E36 Coupé, klar för säsongen.

– Det är en 3-serie från 1993. Ursprungligen kör vi med en originalmotor men den är så klart totalt ombyggd. Den är helsmidd med utbytta kolvar, vev, topp och så vidare. Vi tar ut 700 hjulhästar och 950 newton vilket är alldeles tillräckligt. Jag har också så att jag kan dra ner effekten i bilen vilket jag gör på mindre banor när man inte behöver full effekt, säger Albert Häggbom.

undefined
Driftingföraren Albert Häggbom är tillbaka och gör ny en storsatsning inför årets SM-tävlingar. "Vi hoppas på att kunnat ta bucklan upp till norr", säger han.

Albert Häggbom är den enda SM-föraren i drifting norr om Umeå och teamet, som utöver pappa Frank Häggbom inkluderar mekanikern Per Söderberg och spottern Sebastian Markström, har arbetat många sena kvällar i garaget.

– Det har varit en hel del strul med bilen. Allt har egentligen varit motsträvigt och så snart vi fått bukt med ett problem kommer ett nytt. Nu hoppas vi att det ska fungera, säger Albert.

undefined
Albert Häggbom i garaget i Norrfjärden utanför Piteå.
undefined
Albert Häggbom och hans team gör mycket arbete själv och årets satsning har föregåtts av många timmar i garaget.
undefined
Förberedelserna av bilen tar mycket tid och teamet har jobbat i garaget hela våren.
undefined
Albert Häggbom i pappa Frank Häggboms garage i Norrfjärden.
undefined
Många timmar läggs på att skruva i bilen.

Det hektiska arbetet följer i spåren av en gammal passion hos föraren Albert Häggbom, i dag boende i Byske men uppvuxen i Norrfjärden. Intresset för bilar och racing har funnits där sedan ungdomen. För drygt tio år sedan köpte han en bil med tanken att bygga en busbil för gatan. Köpet sammanföll med att drifting, alltså racing med sladd, började få vind under vingarna i norr. Albert berättar hur hans intresse väcktes när han själv besökte en uppvisning.

– Jag och min bror åkte ner till Gatebil, en stor festival på Mantorp utanför Stockholm. Där körde de drifting. Det var fruktansvärt häftigt att se bilar som körde med sladd i så hög hastighet. Det var som att se banracing fast sidledes. Jag tänkte att det där kan jag också klara. Där och då bestämde jag att min bil också skulle få den inriktningen.

Tre år senare var bilen han köpt ombyggd till driftingbil. Tillsammans med andra intresserade förare skapade han en serie i Norrbotten och började tävla.

– Det här var 2014 och det var då som jag körde min första tävling. Vi var väl en 10-12 lokala förare som körde här uppe. Serien finns tyvärr inte kvar i dag men vi körde under några år och hade fantastiskt roligt tillsammans.

undefined
Albert Häggbom kör en ombyggd BMW E36 Coupé. I dag plockar han ut runt 700 hästkrafter och 950 newton ur motorn.
undefined
Den första juni kör Albert Häggbom sin första SM-tävling. "Det känns jätteroligt att kliva in med de här förutsättningarna", säger han.
undefined
Kontinuerliga småstrul med bilen har gjort att träningen blivit lidande under våren. Ändå känner Albert Häggbom och hans team sig mycket taggade för årets SM-satsning. "Vi har ett otroligt driv i hela teamet", säger Albert Häggbom.
undefined
När PT besöker teamet på driftingbanan i Långnäs är det sista möjligheten att testa bilen innan tävlingarna drar igång.
undefined
Albert Häggboms pappa Frank är ett stort stöd och har funnits med i bilden hela vägen. "Pappa har alltid varit med och hjälper till jättemycket", säger Albert Häggbom.
undefined
Sebastian Markström är teamets spotter, förarens ögon från sidan av banan.

Samtidigt som han körde tillsammans med regionala förare växte självförtroendet och ytterligare några år senare kände sig Albert redo att ta intresset några steg längre, till SM. 2017 testkörde han en tävling i Riksmästerskapen (RM) och resultatet blev slående.

– Vi åkte ner till Sundsvall och provkörde en tävling där. Det gick väldigt bra och vi slutade på tredje plats. Vi var lyriska och svävade verkligen bland molnen. Vi fortsatte och körde säsongsfinalen i Gröndal och slutade på åttonde plats. Det var den andra tävlingen på den nivån och vi var riktigt nöjda med resultatet. Vi fick blodad tand.

Den blodade tanden 2017 ledde till en fullblodssatsning året därpå. Då körde Albert en hel RM-säsong men anmärkningsvärt bra resultat givet den korta tiden han tävlat. Pallplatserna avlöste varandra och teamet slutade totalen på en andraplats.

– Det blev en fantastisk säsong. Vi fick jämna resultat hela säsongen och hamnade på en andraplats i totalen av 48 startande.

undefined

Jag körde hela grejen i botten och mådde därefter också. Att köra på egen börs tar livet av en.

Albert Häggbom

Driftingförare

Euforin blev dock kortlivad. Drifting, liksom annan motorsport, är ett dyrt intresse och varje säsong kostar mycket pengar. Albert Häggbom beskriver sig själv som en förare snarare än säljare. Fokus på körningen är en nödvändighet för att prestera bra på bana, men obehaget i att sälja in sig själv har också gjort det svårare att jaga sponsorer.

– Jag är inte en person som tycker om att prata om mig själv och att jobba mot sponsorer är väldigt svårt för mig. Det känns som att jag kräver saker. Jag känner mig som en tiggare. Det har alltid varit det svåraste för mig, att jaga sponsorer, säger han.

I brist på sponsring körde Albert Häggbom på pengar ur egen ficka. När dammet lagt sig efter andraplatsen 2018 kom han hem till en tom plånbok.

– Jag gick all in och hade kul men jag tömde också hela min egen börs. Det var ett väldigt stort misstag och är något som jag ångrar i dag, säger han och berättar om hur sporten tar ut ett drygt pris för den som kör under egen regi.

– Man jobbar ihjäl sig, lever på nudlar, bor i garaget och lägger varenda krona på sporten. Det känns som att det är värt det när man är på banan, men sen kommer man hem och lider av grov ångest. Man stänger in sig och allt är jättejobbigt. Att köra på egen börs tar livet av en.

Hur fungerar det med förhållanden och relationer?

– Det fungerar inte alls. Det går inte ihop. Jag hade inga barn på den tiden men jag hade en sambo, och det tog ju slut. Det blir ett högt pris att betala.

Efter en helhjärtad men desperat satsning 2019 tog pengarna definitivt slut.

– Jag körde upp de sista pengarna jag hade. Jag hade sponsorer men det räckte inte. Jag körde hela grejen i botten och mådde ju därefter också. Samtidigt är det svårt att acceptera, att man inte kan fortsätta att köra. Det var svårt.

undefined
"Jag bestämde mig för att göra en bra SM-säsong innan jag lägger ratten på hyllan", säger Albert Häggbom.
undefined
Hela teamet samlat. Från vänster ses Frank Häggbom, Albert Häggbom, Sebastian Markström och Per Söderberg.
undefined
När det vankas övning på bana följer teamets familjer ofta med.
undefined
Albert Häggbom och teamkamraterna Per Söderberg och Sebastian Markström.

Ekonomin blev för ansträngd och 2020 ställde Albert bort bilen. Passionen för sporten ville däremot inte dö och efter några år i träda kände han sig redo för en nysatsning. 2022 plockade han fram bilen igen. Tillsammans med sitt gamla team började han bygga om bilen för en ordentlig SM-satsning. Utöver pappa Frank och Sebastian Markström steg också mekanikern Per Söderberg in i teamet, som förutom mekanisk kompetens också gett Albert verktyg att jobba mot sponsorer.

– Per är helt fantastisk. Han är en otroligt duktig mekaniker men han är också egenföretagare. Han kommer med så mycket idéer om hur vi kan möta och bemöta företagen. Det är som en helt ny värld för mig. Jag är oerhört tacksam för hans hjälp. Det har skapat ett otroligt driv i hela teamet.

undefined
Mekanikern och egenföretagaren Per Söderberg är teamets senaste tillskott och hjälper också till sponsring. "Per är fantastisk, jag är oerhört tacksam för hans hjälp", säger föraren Albert Häggbom.

Det aktiva arbetet med att möte sponsorer har givit resultat och gör nu att Albert kan köra utan ångest för egen plånbok. I helgen går första SM-deltävlingen i Härnösand av stapeln. Albert Häggbom och hans teamkamrater är förväntansfull inför säsongen.

– Vi har ett fantastiskt team och bra sponsorer i ryggen. Det känns jätteroligt att kliva in med de här förutsättningarna och vi ser fram emot en fantastisk säsong tillsammans. Alla i teamet har ett jäkla driv i år, säger han.