Öhmans tävlar i EM

Han har dominerat skotercrossen i flera år och vunnit både SM och VM. Nu reser Emil Öhman till England för att mäta sig med världens bästa rallycrossförare.– Jag vet att jag har huvud för att vinna, säger Emil Öhman.

Emil Öhman skruvar i farbror Mats Öhmans bil innan avresan till England. Han är nöjd över deras Citroëner. "Den gick skitbra", säger han.

Emil Öhman skruvar i farbror Mats Öhmans bil innan avresan till England. Han är nöjd över deras Citroëner. "Den gick skitbra", säger han.

Foto: Christoffer Markström

TVÄRÅN2014-05-22 12:38

På lördag drar rallycross-EM igång och på startlinjen står Emil Öhman, vid sidan om farbror Mats Öhman.

– Det ska bli skitkul. Jäkligt skoj faktiskt, säger Emil Öhman.

Uppladdningen har gått bra, men så mycket bilkörning har det inte blivit. Han har kört sin Citroën DS3 två träningsdagar i Höljes.

– Jag skulle uppskatta att det blev femtio varv. Det är ju ganska sköra grejer det här och motorerna är trimmade hårt, så man kan inte träna hur mycket som helst. De håller bara en viss tid och man får bara ha ett antal motorer per säsong.

"Hålla huvudet kallt"

Han säger själv att han bara har kört bakhjulsdrivet i hela sitt liv, men är ändå nöjd över sina första mil i sin fyrhjulsdrivna SuperCar.

– Det är ju lite annars, med gasen i kurvorna och så där. Det var väl det jag tyckte tog längst tid, och jag kanske inte ska säga att jag kan lösa alla situationer än. Men om man bara kör bilen utan misstag så tycker jag att det går bra.

Hur skiljer sig sporterna bortsett från det uppenbara?

– Det är mindre marginaler i bilsporten. Bilen är skörare och det är färre varv. Får du en dålig start och ramlar av skotern kan du köra upp dig, men snurrar du med bilen är du borta. Så det gäller att ha lite tur, samtidigt som du måste hålla huvudet kallt.

Under de två dagarna han tränat med bilen har han inte haft några konkurrenter på banan samtidigt. Så några krissituationer har han inte tränat än.

"Slipper pressen"

– Jag vet att jag har huvud för att vinna och prestera under press, det har jag i mig. Det faktum att jag har kört lite bil är en annan sak, men jag tror att jag kommer lära mig det ganska snabbt. Sedan får vi se om jag har begåvningen för att vara med där uppe.

Hur känns det mentalt att du kanske inte kommer slåss i täten som vanligt?

– Jag tror att det kan vara en fördel. När jag ställer mig på startlinjen med skotern så förväntar sig folk att jag alltid ska slåss om segern. Nu slipper jag den pressen, det kan väl vara skönt.

"Tävlingsrutin"

Att sadla om från skoter till bil har inte varit några problem.

– Jag har inga problem att hoppa mellan sporter, så det har gått bra. Det är ju så likt i många moment. Uppladdningen och alla mentala bitar är ju snarlikt, säger Emil Öhman.

Finns det några likheter i din körstil?

– Jag tror att alla har en personlig körstil. Jag har en ganska mjuk körstil som jag använder i skoter, och jag är ganska säker på att det ser mjukt ut när jag kör bil också. Sedan har jag ju väldigt mycket tävlingsrutin från skotercrossen som jag kommer att ha igen nu.

Kör VM-deltävlingar

EM avgörs i fem deltävlingar. EM-deltävlingarna är även en del av VM som körs i tolv deltävlingar.

– Det kommer att köra många VM-elitåkare både från rallycross, rally och banracing. VM och EM körs tillsammans, så det är ett väldigt kompetent startfält, säger Emil Öhman.

Mats Öhman kommer utöver EM även köra tre renodlade VM-tävlingar i Sverige, Finland och Frankrike. Det finns dock inga planer på att fullfölja hela VM, då det ska köras deltävlingar i Kanada och Sydamerika.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!