Tidigare har Per kört i 2400-klassen. Till den här säsongen byggde han om en Opel Ascona och kör i stället i 2150-klassen.
Andraplatsen i Norrlandsveckan innebar att han tog hem 20.000 kr. Totalsegraren Mats Zetterström, Strängnäs, kvitterade ut 30.000 kr och trean Tobias Svärd, MK Orion, 10.000 kr.
- Ekonomiskt är det billigare att köra i 2150-klassen. Det var väl det som avgjorde att jag bytte klass, säger Per som inte satsar helhjärtat på tävlingarna.
- Nej, det brukar mest bli några lokala tävlingar.
Avancerade
Klubbkompisen Roger Ignberg avancerade från B-finalen med en andraplats. A-finalen resulterade i en sjätteplats för Roger.
- Jag var sist iväg i A-finalen och hade egentligen ingen tätkänning, förklarade Roger som liksom flera andra förare hade åsikter om banan.
- Klutmarksbanan brukar ha fint underlag, men så var det inte nu.
Roger berömde annars initiativet med Norrlandsveckan.
- Det har varit en fin vecka. Man lär känna många förare söderifrån och det är ju bara kul det.
Mörtsell nära
Arvidsjaurkillen Niklas Mörtsell som numera tävlar med BK Dundret i Gällivare var på väg mot seger och totalvinst i 2400-klassen. Men på allra sista varvet i finalen blev det totalstopp sedan styrstaget pajat.
- Där rök 75.000 kronor, kunde Niklas konstatera efteråt.
Nu slutade Niklas fyra totalt efter femteplatsen i finalen. Prischecken hamnade hos Joakim Evertsson, Lycksele före Linus Westman, Kalix och Fredrik Johansson, Lycksele. Tvåan och trean erhöll 50.000 kr respektive 25.000 kr - Så här i efterhand känns det tungt när jag var så nära.
Men det gäller att ha marginalerna på sin sida, säger Niklas.
Marginalerna på sin sida hade inte heller Piteförarna Daniel Wikgren och Jonas Ökvist som också kör i 2400-klassen. Pitegrabbarna fick samma platssiffra (åtta) efter kvalomgångarna som Fredrik Johansson, Lycksele. Och Fredriks några tiondelars tidsmarginal gjorde att han tog A-finalplatsen direkt.
B-finalen fullföljde varken Daniel eller Jonas.
- Allt var upplagt för en A-final då jag var i ledning då drivaxeln gick sönder, förklarade en förargad Daniel.
- Framvagnen gick sönder på båda sidor sedan en konkurrent kört ihop med mig, sa Jonas kommentar.
Jonas fastnade i hårnålen och fick se konkurrenterna susa förbi.
Nu ser Daniel Wikgren framåt i stället. Han har bilen till salu och funderar på att bygga nytt.
- Ingenting är klart, men lyckas jag med penningfrågan och får sälja bilen kommer jag att bygga en BMW M1, avslöjar han.
Bygger nytt
Bygga nytt tänker också Andreas Pettersson från Norrfjärden och Piteå MS. I går blev han trea i C-finalen.
- Förmodligen var det här sista tävlingen med kärran. Jag har aspiranter på bilen och tänker bygga nytt, avslöjade Andreas som har lång erfarenhet i rallycross. Fyra DM-guld och lika många andraplatser har det blivit.
- Jo, jag har kört sedan 1999 och kan tacka teamet för bra jobb.
Den bil han tänker bygga till rallycrossbil är en Subaru.
- En lite annorlunda bil, men det ska bli kul.
Urban före Tiger
Fredrik Tiger, Kalix, som hade oturen att köra sönder växellådan i Piteå, hade lånat ihop grejer till finalen.
Och Fredrik var som väntat ganska ohotad i finalen. Men han missade totalsegern och 75.000 kr med futtiga två poäng till Urban Bergström, Finnskoga.
- Hade jag fått en bättre placering hade jag vunnit totalt, sa Fredrik som ändå kunde glädja sig åt 50.000 kr för andraplatsen totalt.
Emil Öhman, som inte hade något med toppstriden att göra överraskade med att ta tredjeplatsen i finalen. Pappa Thomas fick nöja sig med femteplatsen och fjärdeplatsen totalt.