Lindfors, ordförande och ägare Pite havsbad group, ställde sig först bakom det första alternativet från Luleå, Boden, Piteå och Kalix kommuner. Sedan var han med och tog fram ett eget alternativ med högkvarter och serviceplats på Pite Havsbad, något som skapade osämja i Norrbotten. Kalix kände sig fört bakom ljuset och Luleå och Boden tog också hårt på att Piteå kommun stöttade det nya alternativet.
– Vi ställde oss bakom Luleå och Boden, det gjorde även Piteå kommun och Älvsbyn. Boden och Luleå valde att bara stötta sitt eget alternativ. Jag tror att det hade varit till vår fördel om alla hade stått bakom båda alternativen från Norrbotten.
Det blev istället Umeå som fick arrangemanget i tre år framöver.
– Det är bara att gratulera Umeå, ännu en stor etablering till norra Sverige och det är kul även jag hellre hade sett det på Pite havsbad, säger Tobias Lindfors som samtidigt poängterar att flera punkter som har lyfts fram som orsak bakom att Umeå till slut vann påminner mycket om det förslag som Pite havsbad hade.
– Argumenten som de hade för att Umeå vann det här säger ändå att vi var på rätt väg. De skriver tydligt att en av de avgörande faktorerna var att HQ och serviceställe var på samma ställe och det hade vi i vårt förslag från havsbadet. Vi har haft en bra dialog med Rally Sweden och bilsportförbundet hela vägen och jag upplever att vi var nära, men att vi föll på målsnöret den här gången.