Westman byter klass – och siktar på seger

Efter ett SM-guld och fyra SM-silver väljer Linus Westman en ny utmaning inom rallycrossen – och byter klass. "Jag kör alltid för att vinna så jag siktar på SM-guld igen" säger han inför premiären.

Linus Westman, Piteå MS, är laddad inför rallycrossäsongen 2019 då han byter klass.

Linus Westman, Piteå MS, är laddad inför rallycrossäsongen 2019 då han byter klass.

Foto: Micke Lindgren

PITEÅ2019-05-07 06:00

29-årige Linus Westman bor i Norrfjärden och tävlar för Piteå MS. I dagarna gör han de sista finslipningarna inför helgens premiär nere i Haninge.

Ifjol körde han hem ett efterlängtat SM-guld i klassen Supernationell efter att ha fått silver fyra år i rad.

– Tanken var först att jag skulle fortsätta i den klassen, men det blev inte så, säger han.

Anledningen var – konkurrensen.

– Min förra klass verkar självdö, många har hoppat av så det är bara kvar 8-10 stycken. Därför kändes det inte lika roligt längre.

Därför valde Linus Westman att byta klass – till 2400 – vilket motsvarar volymen (kubik) på motorn.

– Det blir en riktig utmaning då jag får möta 30 förare i stället för 10, förklarar han.

Klassbytet innebär en del ändringar på bilen, en Toyota Corolla som han har kvar sedan ifjol. Han var främst tvungen att köpa en ny motor och en ny växellåda.

Den förra drivkällan var en 3,2 liters 16-ventilare som levererade hela 400 hästkrafter. Den är ersatt med en 2,4 liters 8-ventilare på 320 hästar.

– Den är svagare, men å andra sidan var den förra motorn ibland för kraftig för att få fäste. Så det behöver inte alls gå saktare på vissa banor. Står man vid sidan om och tittar märker man ingen skillnad alls.

Växellådan blir annorlunda, den förra var en så kallad sekventiell. Nu är det bara tillåtet med en vanlig låda.

– Den är skörare än den förra, därför har vi skaffat två så vi har en i reserv. Det blir även annorlunda att köra med en vanlig växellåda.

Bilen blir dessutom 80 kilo lättare, vilket reglerna tillåter.

Hur fort går bilen?

– Acceleration 0 till 100 går på ungefär tre sekunder, berättar Linus.

Konkurrensen i klassen blir stenhård.

– Vi satsar för fullt och så proffsigt som möjligt även i år men det är klart att det är svårare att lyckas med så många konkurrenter. Så jag känner mig ödmjuk inför uppgiften, säger han.

I fjolårets SM i 2400-klassen blev det en riktig rysare om segern med fyra förare inom fyra poäng. Rasmus Olsson från Karlskrona vann den guldstriden.

Piteås Martin Ekspjuth slutade på elfte plats och Älvsbyns Mattias Forsman på tolfte i 2400-klassen där totalt 36 förare tog poäng i SM-serien.

– Jag körde i den här klassen 2011 men det har hänt väldigt mycket med bilarna sedan dess. Vi har skaffat rätt grejer för att kunna vara med och köra om segern, men det finns inget utrymme för misstag. Så jag får medge att det känns pirrigare än vanligt inför årets start.

Rallycross

SM-serien i rallycross 2019 avgörs under fem deltävlingar:

11 maj: Haninge

15 juni: Västerås

23 juli: Lycksele

28 juli: Kalix

31 augusti: Höljes

I klassen 2400 deltar två förare från Piteå Motorsällskap – Linus Westman och Martin Ekspjuth.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!