VM - ett italienskt äventyr för Johan

För Johan Lidman är snöskoter det viktigaste här i livet.- Det går inte en dag utan att jag tänker på det, säger 18-åringen inför sitt livs äventyr, VM i Italien.

Johan Lidman är fabriksförare för Arctic Cat, vilket innebär att han får två skotrar varje år.

Johan Lidman är fabriksförare för Arctic Cat, vilket innebär att han får två skotrar varje år.

Foto: Sofia Wellborg

PITEÅ2009-02-19 06:00
Johan Lidman är en mycket målmedveten ung man. Han tänker och tränar snöskoter året runt.
- Jag har en dröm om att bli bäst i värden, säger han. Och att få tävla en hel vinter i USA.
Det var en tredjeplats i Europas största skotercrosstävling, Arctic Cat Cup i Östersund, som gav 18-åringen från Öjebyn en biljett i landslaget.
- De första två tävlingarna i vinter gick inte så bra, jag hade inget flyt alls och var riktigt besviken. Men sedan lossnade det i Östersund och mitt självförtroendet fick ett stort lyft, berättar Johan som knep bronset i konkurrens med 40 andra deltagare.
Han besegrade bland andra världsmästaren Emil Öhman.
Tränar målmedvetet
Johan och Emil är både klubb- och träningskompisar i Älvsbyns MS.
- Vi tränar ganska ofta ihop, även på sommaren. Det är perfekt, vi är ganska envisa båda två och ingen vill ge sig när vi är ute och springer, säger Johan och skrattar.
Om man ska nå den absoluta toppen i dagens skotercross krävs en hel del träning. Och Johan Lidman ligger aldrig på latsidan. Oavsett årstid.
- På sommaren tränar jag fyra-fem pass i veckan, fys och kondition. Dessutom kör jag fyrhjuling, det ger motorkänsla även om jag gärna skulle vilja skaffa en crossare istället.
- På vintern tränar jag på skoterbanan fyra gånger i veckan om det inte är tävlingar på helgen. Dessutom är jag på gymmet några gånger varje vecka.
Johan tillhör även en speciell talanggrupp som följs upp med tester på Bosön varje vår och höst.
- Det är superbra, man lär sig jättemycket genom det.
En dyr sport
I december fyllde Johan 18 och har nu tagit körkort. Det underlättar tillvaron då han tränar i Älvsbyn eftersom det inte finns någon skoterverksamhet i Piteå MS.
- Underbart att ha körkort. Det har varit tufft att fylla så sent på året när alla andra i klassen har körkort, säger Johan och skrattar.
- Dessutom blir det enklare för pappa som slipper skjutsa mig till Älvsbyn varje gång.
Johan blev överlycklig över beskedet att han får åka VM. Men för pappa Leif var det blandade känslor.
- Det är förstås jättekul för Johan, men då vi la budgeten inför säsongen hade vi inte räknat med VM. Det här innebär att vi måste samla ihop 25-30 000 kronor för resan till Italien, berättar Leif.
Nu har han bråda dagar att försöka ragga sponsorer.
- Jag har ringt massor av samtal och det känns faktiskt positivt. Det är flera som är villiga att hjälpa till, säger han förhoppningsfullt.
Får två skotrar
Johan Lidman är fabriksförare för Arctic Cat. Det innebär att han får två nya skotrar varje säsong, hjälm och kläder och ett konto till reservdelar.
- Om det inte går sönder allt för mycket räcker pengarna.
Ändå kostar sporten en hel del som ska finansieras via egen ficka eller med hjälp av sponsorer.
Uppemot 150 000 kronor räknar de med för en säsong med resor, boende och bränslen.
Prispengar?
- I Östersund fick jag tusen dollar (drygt 8 000 kronor), men annars är det inte så mycket.
Det är givetvis en klar fördel att vara fabriksförare, men sätter samtidigt en stor press.
- Ja, om man inte visar resultat kanske man inte får något nytt kontrakt.
Från SM till VM
På söndag åker Johan Lidman SM i Skellefteå. Sedan beger han och pappa Leif sig till italienska Lavarone di Trento där tävlingen avgörs första mars.
- Det ska bli jättekul och spännande, säger Johan som har tävlat en gång i USA för två år sedan.
Vilken typ av bana gillar du?
- Då det är mycket snö, gropigt och utslagsgivande.
Målsättning?
- Att bli bland de fem bästa i VM-serien, jag tror jag har kapacitet för det.
n Åtta svenskar får tävla i VM (se faktarutan). Jättelöftet Petter Nårsa från Moskosel är bara reserv, vilket många reagerat över.
Fakta VM skotercross

Direktkvalificerade till VM är: Emil Öhman, Älvsbyn, Viktor Stenman, Storuman och Markus Evensson, Åredalen.
Utöver dessa är fem förare uttagna: Dan Lang, Åredalen, Peter Ericson, Skellefteå, Johan Lidman, Älvsbyn, Adam Renheim, Lima och Fredrik Granberg, Tavelsjö. Första reserv är Petter Nårsa, Moskosel.
Deltävlingarna körs i Italien (Lavarone di Trento) 1 mars, Opdal (Norge) 7 mars och Malå, 28 mars.
n "VM" är egentligen ett "EM" eftersom de bästa amerikanska förarna inte är med.
Svensk förbundskapten är bl a Tobias Eklund, Älvsbyn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om