Rekorddeltagande i motorpremiären

MOTOR. Imorgon, lördag, öppnar Piteå MS portarna för säsongen. Och det blir en flygande start med rekorddeltagande i Racing Special Sprint.- Det kommer förare från Finland och Uppsala, säger tävlingsledaren Kurt Pettersson.

Piteå2006-06-02 00:00
Under en motorsäsong arrangerar Piteå MS tävlingar i rally, rallycross och folkrace.

I Racing Special Sprint är dessa motorvarianter med i totalt åtta klasser, men utan att tävla mot varandra:

Klass 1: Rally, fyrhjulsdrivna.

Klass 2: Rally, tvåhjulsdrivna.

Klass 3: Rally, Volvo original och klass ekonomi.

Klass 4: Rallycross, juniorer.

Klass 5: Rallycross, supernationell.

Klass 6: Rallycross, 2400.

Klass 7: Rallcyross, 2150.

Klass 8: Folkrace - herrar, damer och juniorer.

Racing Special Sprint är ungefär samma sak som skidåkarnas sprinttävlingar.

- Banan är bara 1 500 meter lång och körs på asfalt och grus och med mål inne på rallycrossbanan, berättar Kurt Pettersson.

Totalt körs det tre omgångar, men det är endast bästa tiden som räknas.

Den här typen av motortävlingar var populära för en herrans massa år sedan.

För två år sedan dammade Piteå MS av Racing Special Sprint.

- Det blev succe direkt och nu kör vi alltså för tredje gången, säger Kurt.

I år är tävlingen förbundsmästerskap med hela 14 deltävlingar.

Premiären körs imorgon i Piteå.

Och Racing Special Sprint är för övrigt säsongens första tävling på Piteå Motorsällskap som har rallycross-SM den 15:e juli som den största höjdpunkten.

Intresset för morgondagens premiär har varit stort.

- Det blir hela 70 starter, vilket är nytt rekord, säger Kurt.

Det kommer förare från Finland, men även Patrik "Knutte" Karlsson, från Uppsala, startar. Han vann förra årets Riksmästerskapet i 2400-klassen före hemmaföraren Jonas Ökvist. Imorgon kör de dock i olika klasser.

I rallyklassen för fyrhjulsdriva får Brage Lundmark, Piteå MS, bästa tänkbara motstånd i Juha Talvitie som rattar rallystjärnan Carlo Sainz förra VM-bil.

Jan-Olof Renberg, Piteå MS, ställer upp i två klasser och han kommer med en nybyggd bil.

I 2400-klassen startar två heta hemmaförare. Tommy Carlsson tog guld i is-SM i våras, medan Jonas Ökvist blev förbundsmästare.

- Dessutom gör både Anders Christoffersson och Andreas Pettersson comeback. Andreas i ett nybygge, och Anders i en bil som han för övrigt delar med Tommy Carlsson.

Anders var framgångsrik på 80-talet. Frågan är om takterna fortfarande sitter i?

Svaret får vi imorgon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om