Den tävlingen vanns för övrigt av Emil Öhman, Älvsbyns nykorade världsmästare.
Där var utrymmet betydligt större.
Nu blir det premiär på en hockeyrink.
30 förare ska göra upp om förstapriset.
I kvalheaten är det fyra förare på banan. De kör fyra varv.
I semifinalen och finalen är det sex förare som kör sex varv.
- Det är lite av skotersprint över det hela, tycker Lasse. Jag gissar att starterna blir väldigt viktiga.
Lasse provkörde banan igår tillsammans med klubbkompisarna Johan Lidman och Marcus Lundberg.
Lasses med sin fläktmaskin på 60 hästkrafter ska alltså mäta sig med Johans racermaskin, som har 130-140 hästar.
Är inte det orättvist?
- Nej, i det här fallet tror jag inte det, säger Lasse. Jag tror nog att vi tävlar på ganska lika villkor.
- Jo, jag tror inte heller att jag kommer att ha någon fördel av min vassare maskin på en sådan här kort bana, säger Johan. Risken är väl snarare att jag spinner för mycket.
Det utländska inslaget i tävlingen är sju ekipage, fyra från Finland och tre från Norge.
Klubbens världsmästare, Emil Öhman, ställer inte upp. Han kör en tävling i Sälen istället.
Joel Westerlund, Arjeplog, Petter Nårsa, Moskosel och Anton Berggren, Arvidsjaur, finns också med i startlistan.
Vilka hamnar på prispallen, Lasse?
- Oj, i stort sett vem som helst kan vinna det här, säger Lasse och studerar startlistan.
- Men jag tror att Petter Nårsa, Moskosel, blir farlig. Han har en ny maskin och är bra på att åka i kurviga banor. Av svenskarna är det honom jag tror mest på.
- Risken är annars stor att någon av finländarna Janne Jurvelin och Nikko Korumäki eller norrmännen Jostein Biti och Eskil Berg tar hem det hela.