Piteå kommuns elitidrottsspronsring till Piteå IF DFF består av två delar.
Den ena grundar sig i spelet i damallsvenskan där summan är 700 000 kronor per år mellan 2019-2021.
Det är en höjning med 50 000 kronor jämfört med förra året.
– Den tidigare summan har legat på samma nivå under väldigt många år. Samtidigt har deras marknadsvärde stigit då det egentligen är exponeringen som vi köper, säger Jörgen Hult, varumärkesansvarig på Piteå kommun.
Den andra delen i elitsponsringen är på 150 000 kronor och är avsatt till Champions League som laget har kvalificerat sig till eftersom Piteå vann SM-guld förra säsongen.
– Oavsett hur det går kommer det generera en stor medial uppmärksamhet när de ska spela i Champions League. Vi tror att det kommer vara en god insats och goda förutsättningar för oss att synas.
I Piteå IF DFF:s ursprungsförslag ville klubben ha 750 000 kronor samt 250 000 kronor för spel i Champions League.
Håkan Johansson, Moderaterna, yrkade bifall till PIF:s ansökan medan Johnny Åström, Sjukvårdvårdspartiet och Helena Stenberg, Socialdemokraterna, yrkade bifall till kommunledningsförvaltningens förslag.
Elitsponsringen som Piteå IF DFF får av Piteå kommun är den största av Piteås föreningar.
Hur mycket betyder laget för kommunen?
– Det är klart att laget är väldigt viktigt för oss och det är ett stort varumärke. Sedan byggs platsvarumärken rent generellt av allt sammantaget och det är alltid svårt att ställa ett lag eller evenemang mot varandra. Men självklart är de otroligt viktiga och har spelat en stor roll under många år för Piteå.
Jörgen Hult menar också att föreningen speglar mycket av Piteå som stad.
– Man är inte störst och har inte bäst förutsättningar att lyckas, men vi gör det på vårt sätt och utvecklar framgång i alla fall.
Piteå kommun trycker också på det sociala arbetet som laget gör i kommunen då föreningen driver projektet Lagkamrat tillsammans med näringslivet och Piteå kommun.
I januari förra året antogs en ny policy för elitidrotten i Piteå kommun där medieintresse är avgörande för sponsringen.
Man hade också som mål att alla sponsorbeslut skulle tas samtidigt.
– Men på grund av att vi haft mycket sjukdomar på kommunikationsavdelningen har vi inte haft resurser som kunnat få igång den rutinen. Vår förhoppning är att kunna göra det kommande säsong för att samla alla på ett bräde, säger Jörgen Hult.