Men inte förrän nu har man klubbat en gemensam plattform för framtiden.
- Vi har kommit fram till tydliga och realistiska mål och visioner, tycker Hans Tyskhagen (bilden).
Jagar backar
Sportsligt sett är det spel i allsvenskan som gäller.Och Piteå ska ta sig upp senast nästa år.
- Vi gör en satsning för att klara det redan nu, men det är förstås en svår väg och beror också till en del på om vi lyckas hitta de förstärkningar vi är ute efter, menar Tyskhagen.
Piteå har skrivit kontrakt med tre forwards från Teg. Och nu är ambitionen att förstärka backbesättningen.
Men det brådskar.
- Vi har två veckor på oss, senast 31 januari måste det vara klart.
Har ni några heta alternativ?
- Vi för diskussioner med tre eller fyra backar just nu.
Ekonomisk buffert
Piteå Hockey har en sparad slant för att spetsa laget inför stundande kvalspel.Trots att publiksnittet ligger på föga imponerande 423 åskådare per hemmamatch.
Hur ser ekonomin ut för er?
- Något bättre än ifjol vid samma tidpunkt. Vi har haft ungefär samma intäkter men lägre kostnader.
Två punktinsatser har gett en värdefull buffert. Arbete vid Noliamässan i höstas och fyrnationsturneringen i Kvarnvallen i december.
Nytt grepp inför kvalet
Men nuvarande publikinkomster räcker inte långt.- Nej, med 400 per match går det åt skogen. Därför ska vi hitta på nya grepp inför kvalet.
I fjolårets allsvenska kval gick 40-talet företagare ihop och bjöd publiken på entrepengen.
Det blev succe, i snitt 1581 åskådare bevittnade Piteås hemmamatcher.
- Vi tänker hitta på något liknande nu, men exakt upplägg är inte klart än.
Den 4 februari avslutas nuvarande serie (division 1A). Tio dagar senare inleds nästa serie, ett så kallat förkval.
Kvarnvallen blir...?
Piteå Hockeys vision med Kvarnvallen är att den ska bli en naturlig träffpunkt för olika parter.- För många klubbar är hemmaarenan en tung framgångsfaktor. Vi vill skapa en attraktiv plats, även med möjlighet till mat och dryck.
I den visionen ingår ett namnbyte av Kvarnvallens Isstadion.
- Om det går att komma överens med kommunen om att sälja rättigheten till namnet. Det är i och för sig inget unikt, utan ganska vanligt på andra håll i hockeysverige.
Duger själva ishallen som den är?
- Ja, men om man får önska skulle vi vilja avgränsa en zon som blir attraktiv och för att servera mat och dryck.
Att Piteå ligger mitt mellan två stora hockeyfästen som Skellefteå och Luleå ser Tyskhagen som en fördel.
- Jag tror det är fullt möjligt att samarbeta med båda klubbarna. Då det gäller att rekrytera spelare är vi attraktiva genom att locka med goda kontakter och chanser till spel i något av de två nära elitserielagen.
Piteå Hockey kommer även att anställa en marknadsansvarig i klubben.
När sker det?
- Vem vi ska rekrytera är viktigare än tidpunkten. Hittar vi rätt person kan det ske redan innan hösten.
Över huvud taget vill Piteå Hockey ge ett proffsigare intryck än som varit fallet tidigare.
- Nu gör vi en kraftsamling för att betraktas som en elitförening. Vi vill föregå med gott exempel, visa engagemang och ödmjukhet på ett sätt vi kanske inte gjort förut.
Slutligen är Tyskhagen mycket belåten med den sportsliga insatsen så här långt i vinter.
- Grabbarna har lyckats fantastiskt bra, det är därför vi har höjt målsättningen. Jag hoppas vi har en stor chans att få behålla det här laget till nästa säsong.