– I förra tävlingens tredje kvalomgång blev jag utträngd i sandfållan och styrväxeln gick sönder. Det var på nypen att vi tog oss ut i semifinalen. Där och då handlade det om minuter. Annars hade det kunnat bli fiasko av allting, säger Emil Öhman.
Han avslutade dock tävlingen med flaggan i topp. Nu leder han före suveräne Simon Tiger från Kalix.
– Om man ligger till exempel fem poäng efter så ska man ha ganska mycket tur att den som leder gör misstag eller får haveri. Går man in i sista racet och har poängförsprång så kan man ändå kontrollera det om man håller sig kall och grejerna fungerar.
Upplägget kring hur poängen ska fördelas mellan kval, semi och final är något som ständigt är aktuellt.
– Jag minns att det var debatt om det ifjol. Jag tycker att det är bra med poäng i kvalen. Något ska man ha för att ha kört bra under dagen också. Är man flitig och duktig och ligger där framme ska man ha ut något av det. Jag är definitivt för det, understryker Emil Öhman.
Nu väntar final i Skellefteå.
– Det gäller att ta sig i mål och åka stabilt. Jag kommer att lägga mycket krut på att vara i topp efter kvalen. Där får man med sig ganska mycket poäng som man tar med sig in i semi och eventuell final.
– Jag ska försöka öppna hårt och få en bra start. Om man har en dålig grundomgång då är det kniven mot stupen. Men det är tjusningen med att köra med poängsystem också, man måste vara taktisk och kan inte åka stumt hela tiden, säger Emil Öhman.
Han är ödmjuk inför uppgiften och har respekt för konkurrenterna i klassen.
– Det går inte att slappna av, det gäller att vara ödmjuk och fokuserad. Simon Tiger har börjat åka väldigt bra nu. Det är stor skillnad jämfört med för två år sedan. Han ju byggt en ny bil nu som verkar fungera bra.
Både Öhman och Tiger har stått för avåkningar i tidigare tävlingar. I Skellefteå blir en av nycklarna att hålla sig på banan, och på fyra hjul.
– Det gäller att inte vara för ivrig, få bra starter och åka rent. Försöka att inte vara med i för mycket stök på banan, det går åt mycket tid om man håller på knuffas med varandra, säger Emil Öhman.
David Hjertberg, Tvärån, leder i klassen 2150. Han är öppen och hoppfull inför vad som komma skall.
– Allt kan hända. Bara jag får en bra start så ska det nog gå bra ute på banan också, säger han.
– Banan i Skellefteå är mer teknisk, men jag är en ganska teknisk förare så det ska nog gå bra, säger David Hjertberg.
Linus Westman toppar 2400 före duon Rasmus Ohlsson och Martin Ekspjuth.