Vi träffar Linus och hans mekaniker Pär Larsson och Per Söderberg i garaget vid hemmet i Norrfjärden.
– Vi har varit här varje tisdag hela vintern, säger Pär som är svärfar till Linus.
– Vi har gjort en total genomgång av bilen, den fungerade bra ifjol så det känns skönt.
Bilen skaffades inför fjolårssäsongen.
– Jag hade en Hyundai förut men gillade inte karaktären på motorn. Och bilen var ganska tung, berättar Linus, nyfyllda 28 år.
– Så den här bilen köpte jag av en av mina konkurrenter, Fredrik Larsson. Men utan motor och växellåda, det skaffade jag på annat håll.
Bilen är en Toyota Corolla, snyggt omlackerad i silver. Under huven sitter en kraftfull maskin baserad på Volvodelar. En 3,2 liters fyrcylindrig 16-ventilare som levererar hela 400 hästkrafter – utan turbo.
– Det är otroligt dyra hästar, men det är samtidigt en otroligt pålitlig motor, menar Linus.
Det kostar en hel del att dra runt teamet.
– En säsong går på 250 000 kronor, om man åker på haverier blir det dyrare än så. I snitt nöter man ut tre däck per tävling och bara det är 9000 kronor plus moms.
Vad är själva bilen värd?
– Ungefär 600 000 kronor, och det värdet står sig om man underhåller bilen bra.
Att bilen är silverlackerad beror knappast på att Linus har fyra SM-silver i rad. Det är guldet han är ute efter... och i så fall får han väl lackera om Toyotan nästa år igen.
– Guldet är verkligen efterlängtat, försäkrar Linus som räknar med tuff konkurrens i SM.
Han var omgiven av tre Fredrik ifjol – Tiger, Larsson och Avelin. Men det blir färre i år.
– Tiger har lämnat över bilen till sonen, Larsson har inte bestämt sig än, men Avelin satsar hårt och har uppgraderat till max. Han blir största hotet.
Även om rivaliteten är stor har förarna en bra kontakt.
– Jadå, vi pratar ofta med varandra och håller koll. Klar det är psykningar mellan oss men det är på rätt nivå, säger Linus med ett leende.
Han var inte nöjd med SM-silver ifjol, men å andra sidan slog han till och vann Norrlandsveckan, där tre deltävlingar ingår. Bland annat ett race i Piteå.
– Norrlandsveckan är ledande i Sverige, det är otroligt roligt och ett jäkla intresse. Dessutom lockar Norrlandsveckan mer publik än i SM.
Säsongen rivstartar med SM i Höljes 5 maj, därefter blir det en testkörning i Västerås och sedan SM i Strängnäs 12 maj.
– Jag har bara hunnit testköra bilen en gång, men jag litar på grejerna och då är det lättare att leverera.
Framtidsmål?
– Jag fantiserar om att köra Supercar. Men det är extremt dyrt, fem gånger så mycket som den klass jag kör nu, så vi får väl se...
Torsdag kväll rullar som sagt bussen ner till Värmland med ett gäng på 8-9 personer.
– Det är få förunnat att vara med i ett så sammansvetsat team, säger Per Söderberg.