Motorfamiljen växer

Enduro kommer från engelskans endurance, vilket betyder uthållighet. I Piteå har intresset för den prövande mc-sporten ökat på senare år, nu finns en sex kilometer lång endurobana ute på Piteå Motorstadion.- Vi blir fler och fler som kör, det är jättekul, säger Mikael Wikström.

Kent Hansson knixar sig fram mellan träd, stubbar och stenar.

Kent Hansson knixar sig fram mellan träd, stubbar och stenar.

Foto: Maria Johansson

PITEÅ2008-08-26 06:00
Enduro är faktiskt Sveriges största mc-sport sett till antalet utövare.
Sporten har en lång historik, men i Piteå var det inte förrän 2006 som det började röra på sig.
- Det var då vi började göra banan i skogen vid Motorstadion, berättar Mikael Wikström, ordförande för enduron i Piteå MS.
- Vi fick tillstånd av kommunen och sedan blev det väldigt många timmar av svett bakom röjsågarna. Men kostnadsmässigt blev det billigt.
Fem kilometer lång var banan första året, nu är den sex.
- Och vi har snitslat för ytterligare en och en halv. Målet är att den ska bli en mil så småningom, säger Wikström.
För blöt ifjol
Ifjol gick det dock inte alls att köra på banan.
- Nej, den var alldeles för blöt. Därför har vi rensat diken, gjort några broar och andra åtgärder för att torka upp den. Så i år har den varit väldigt bra.
Piteås endurobana anses som både lättåkt och teknisk.
- Den passar allt från elitåkare till nybörjare. Det är bara att anpassa farten, säger Peder Ögren, en av klubbens sju tävlingsåkare.
De övriga är Erik Högfjäll, John Silvennoinen, Thomas Andersson, Fredrik Nilsson, Jens Bergman och Johan Lidström.
Dessutom finns det lika många som bara tränar än så länge.
Dryck på ryggen
En enduro-motorcykel liknar en motocrosshoj. Skillnaden är att en enduro-mc har belysning, annan utväxling och mjukare fjädring.
Det finns två tävlingsformer i Sverige. Traditionella typ 1 (som i klassiska Novemberkåsan) innebär tävling på en pilad bana som har transportsträckor på allmänna vägar och specialsträckor i terräng.
På senare år har dock typ 2 (ex. Gotland Grand National) blivit vanlig, där tävlingen avgörs under en bestämd tidsram då det gäller att köra så många varv som möjligt.
Att enduro kommer från uthållighet kan Thomas Andersson intyga.
- Efter en tävling på tre timmar med en puls på över 180 är man rätt mör kan jag lova.
För att orka köra så länge har förarna en ryggsäck med dryck med sig.
- Det går en slang från behållaren som hänger under hakan, under en lång tävling kan man faktiskt behöva dricka tre liter, säger John Silvennionen.
Det är ingen större skaderisk i enduro, trots att banorna är trånga och knixiga.
- Nej, man håller ju så pass låg fart. jag tror att man snittar 25-30 km i timmen under en tävling, säger Peder Ögren.
Hur ofta faller man av?
- Det händer nästan varje träning eller tävling, men det brukar hända då det går som långsammast så det gör sällan eller aldrig ont. Men det gäller att hålla koncentrationen uppe.
Om två år hoppas Mikael Wikström att klubben ska arrangera sig allra första enduro-tävling.
- Det är målet. Banan måste bli längre först, även om det redan idag är godkänd av Svemo.
Får vem som helst köra på banan?
- Nej, man måste vara medlem i en Svemo-ansluten klubb. Men det kostar till exempel bara 150 kronor hos oss och då ingår försäkring. Så enduro är en både billig och rolig sport, tycker Wikström.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om