Lasse är fältherre över alla kioskerna i Summer Games

ORGANISATION. Hamburgare, läsk, godis och glass i stora lass.Det finns många munnar att mätta i Piteå Summer Games.- Vi säljer nästan 15 000 glassar på tre dagar, berättar Lasse Fält.

Piteå2007-06-28 00:00
Nästan 700 lag som deltar i PSG betyder över 13 000 spelare. Plus ledare, föräldrar, släkt och vänner.

Ett Summer Games utan hamburgare, korv, glass, läsk och godis är förstås otänkbart för många.

Därför har 32 kiosker placerats ut för att serva både spelare, ledare och publik under helgen.

Intensivt

För Lasse Fält, kioskansvarig i Piteå Summer Games för sjunde året, blir turneringen i princip ett dygnet runt-jobb.

Det kör igång redan idag, torsdag då ungdomarna anländer med tåg och buss.

- Det är intensiva men roliga dagar. Jag är på plats vid vår central i Noliahallen kvart över sex varje morgon och slutar strax efter midnatt. Sova ut får jag göra efter turneringen, säger Lasse och skrattar.

Under Piteå Summer Games omsätter kioskförsäljningen hela 1,4 miljoner kronor. En smått fantastisk siffra.

- Ändå håller vi prismässigt samma nivå som för fem år sedan, menar Lasse.

9 500 burgare

Och här följer några andra siffror (från 2006) vad gäller försäljningen under turneringen:

9 500 hamburgare plus lika många korvar.

14 800 33 cl-läsk i burkar - plus 50 cl-flaskor.

14 500 glassar, sju olika sorter.

4 000 kvällsmål (yoghurt, frukt, smörgås, juice).

- Kvällsmålen packar vi i kartonger, tejpar och märker och sedan kör vi ut dem till lagen på olika förläggningar.

Sugna norrmän

En hel del av försäljningen är helt beroende av vädret.

- Varmt och soligt väder betyder att det går mycket dricka och glass. Sämre väder innebär att försäljningen av choklad och godis ökar.

Populäraste godiset?

- Bilpåsar, gott och blandat. Japp, dajm och annan choklad.

Vem handlar mest?

- Norrmännen är riktigt sugna medan de som kommer från utomnordiska länder är lite försiktigare.

Frukt istället

Lasse Fält har noterat ett ökat intresse för frukt under de senare åren.

- Ja, en del lag har godisförbud under dagtid, och då väljer de att köpa de frukt istället.

En nyhet för året är en cafeshop på Noliaområdet.

- Det har varit efterfrågat, så nu ser vi till att det ska gå att köpa espresso, cappucino och annat specialkaffe.

Det krävs förstås en hel del personal för att hålla igång de 32 kioskerna.

- Visst. Och ungefär 150 personer jobbar i kioskerna under Summer Games.

Lasse Fälts arbete med Summer Games startar i april, då planering av alla inköp sker.

- Sedan måste man se till att det finns kylar, frysar, glassboxar och kaffebryggare och sånt på alla ställen. Det mesta får vi hyra, berättar han.

I veckan har alla glassboxar packats fulla.

- Sedan har jag även en fullproppad glassbil hemma hos mig som vi åker runt med senare under turneringen.

Inget tuggummi

Marabou är en av turneringens huvudsponsorer. I år kommer folk från huvudkontoret för att studera Summer Games organisation.

- Vi har fått mycket beröm för vårt jobb här, så det blir spännande att träffa dem.

Det mesta som är populärt går att köpa i Summer Games kiosker.

Utom en sak - tuggummi!

- Ja, vi hade det ett år, men det blev alldeles för kletigt och svårstädat så det slutade vi med direkt, säger Lasse och skrattar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om