Johan, som bor i Öjebyn men tävlar för Älvsbyn, är sedan några år tillbaka fabriksförare och kan därför hämta ut två splitternya maskiner varje år.
- Jag är jättenöjd med skotrarna, det har inte varit nåt krångel alls i vinter, säger han.
140 hästar under huven
Skotercross-SM avgörs i fyra klasser, en standard (pro stock) och en trimmad (pro open). Dessutom finns en dam- och ungdomsklass.
Johan tävlar i den trimmade klassen, där hans 600 kubikare levererar 135-140 hästkrafter.
- Vi sätter på ett trimkit som kommer från fabriken, förklarar han.
Mattlängden är 320 cm och kamhöjden är 44 mm.
- Det är ett otroligt bra grepp i mattan, menar Johan.
Gillar tävlingsbanan
Igår kördes tidskvalet och idag är det finaldags.
Johan Lidman var bäst av alla förare i den norra kvalpoolen och fick därmed med sig värdefulla bonuspoäng till finalen.
- Jag har haft en riktigt bra säsong, min bästa någonsin. Därför finns det bara en sak att sikta på och det är guld, inte alls omöjligt om allt stämmer, säger Johan som har både form och självförtroende på topp inför dagens övningar.
Han tycker att banan passar honom som handen i handsken.
- Ja, den är gropig och utslagsgivande, fysiskt krävande. Precis som det ska vara.
Tidernas bästa VM
Oavsett hur det går idag har Johan Lidman ännu en stortävling att se fram emot - VM i Malå nästa helg.
Och det blir tidernas absolut bästa VM-tävling eftersom skotercrossens megastjärna Tucker Hibbert ställer upp.
- Det är det största som någonsin har hänt skotersporten här i Sverige. Det känns helt fantastiskt att han och även några andra otroligt duktiga förare från USA kommer hit.
Hibbert har varit sportens fixstjärna under många år tillsammans med Blair Morgan - som så olyckligt blev förlamad efter en motocrosskrasch 2008 - och vinner i princip allt han ställer upp i. Hibberts skoter har redan fraktats till Sverige.
- Det blir otroligt spännande och intressant att träffa honom och se hans körning.
I helgen avslutas proffsserien i USA så även Emil Öhman hinner hem till Sverige för att tävla nästa helg.