Det handlar om en Plymouth Duster från 1973.
Världens snabbaste ekipage i tre olika dragracingklasser.
- En riktig dräparbil. Mitch Kight, som jag köpte den av, har slagit världsrekordet med Dustern i tre olika Stock-klasser, berättar Janne.
- Först var den för dyr, men till slut gick det att lösa affären.
19:e av 90
Väl på plats bakom ratten på nya bilen satsade Janne på att tävla i USA.Först i Orlando, Florida.
- Vi kvalade in som 19:e bil av totalt 90 med 1.047 sekunder under index, trots att vädret inte var det bästa.
Första rundan gick bra, men Ullberg åkte ut i andra rundan av elimineringarna.
Sedan var det dags att testa bilen ordentligt på träning.
- Det blev en del fina tider, sa han.
Därefter var det dags att lasta bilen för transport till Gainesville och Gatornationals. Vädret hade förbättrats, men det var ännu inget att hurra för.
Torsdagens andra kvalrunda slutade med en tid på 1.143 sekunder under index.
- Det bådade gott, sa Janne.
I klassracet knep Janne en så kallad Vally-trofe som den snabbaste bilen i G-klassen.
Premiär 1 juni
Slutligen blev det en tionde kvalplats i ett fält med lite mer än 110 stockbilar.I elimineringen gick det dock inget vidare.
- Det var synd, men så är racing. Vi fick istället tid att göra i ordning bilen för hämtning och skeppning emot Sverige. Nu är det bara att vänta några veckor innan den är hemma.
Dustern skeppas mellan Miami och Stockholm.
Målet under 2007 är att köra sju, åtta tävlingar i Sverige.
- Premiären blir i Piteå första juni. Sedan kör jag två gånger till på hemmaplan och några andra tävlingar i Skellefteå, Sundsvall och Mantorp. Det ska bli riktigt spännande.