Janne ska hämta drömbilen i USA

DRAGRACING. Om några veckor åker Jan Ullberg från Piteå över till USA för att hämta en ny bil.Väl på amerikansk mark hinner han även köra en jättetävling inför minst 100 000 åskådare.- Det ska bli fantastiskt kul. Och målet med nya bilen är att slå tre europarekord i sommar, säger Janne.

Piteå2007-01-25 00:00
Jan Ullberg fick nyligen grönt ljus, godkänd tid och rekord för ett dragrace sommaren 2006.

Då körde han sin 67:as Camaro på 11,25 sekunder över sträckan på 402 meter, som är en kvarts engelsk mil.

En tid som innebar både svenskt och europeiskt rekord i klassen Stock F/SA.

Väntat tre år

Nu är det inte så enkelt att tid och rekord blir godkända direkt inom dragracingen.

- Nej, dels besiktas bilen på plats och dels skickas det in bränsleprover som ska analyseras och godkännas. När allt är klart måste man skicka in en skriftig ansökan om att få rekordet godkänt. Så det är inte helt enkelt, säger Jan Ullberg och skrattar.

Strax innan jul fick han alla papper godkända och kan nu ståta med sina rekord.

Rekordkörningen, som gjordes på Långnäs, gav blodad tand.

Nu siktar 45-årige Ullberg mot nya mål i en ny bil.

- I tre års tid har jag varit ute efter en bil i USA som ägs av Mitch Kight. Men den har varit för dyr så jag trodde aldrig att det skulle bli någon affär.

Världens snabbaste

Men till slut gick allt äntligen att lösa.

- Dels sålde jag min bil till Lars Björklund i Söderhamn. Eftersom det gick så bra i somras ökade min bil i värde. Sedan har dollarn gått ner och allt sammantaget gjorde att jag klarade ekonomin för att köpa bilen av Mitch.

Ullberg vill inte avslöja vad det kostar att lägga vantarna på en världsberyktad rekordkärra.

- Nej, men det är väldigt mycket pengar...

Varför då just denna bil, en Plymouth Duster från 1973?

Svaret är enkelt - det är världens snabbaste ekipage i tre olika dragracingklasser.

- En riktig dräparbil. Mitch Kight har världsrekordet i tre Stock-klasser: F/SA, G/SA och H/SA.

Fler än 445 hästar

Dessutom är det på väg in en helt ny motor under huven.

- I den här klassen är det bara standardmotorer man får använda sig av. Men det är ändå grymma grejor, den gamla gav 445 hästkrafter och den nya ännu mer. Exakt vet jag inte, motorn håller precis på bromsas och mätas, säger han.

I början av mars packar Ullberg resväskan och beger sig till Orlando, USA. Där blir det åka av med nya bilen.

- Jag har varit där förut och tittat på tävlingen som är enormt stor. Det brukar komma mellan 100 000 och 120 000 åskådare under tre dagar. En otrolig upplevelse.

Nu får han själv sätta sig bakom ratten i nya investeringen från sjuttiotre.

Känns det inte nervöst?

- Nej, det ska bara bli kul, Vi hinner ta en träningsdag, sedan är det bara att ge järnet på tävlingen.

Går det bra stannar Janne Ullberg, och två kompisar han har med sig, i USA ännu en vecka.

- Det går en tävling i Gainesville veckan därpå. Troligtvis kör vi den också.

Svensk premiär i juni

Sedan fraktar han hem pärlan till Sverige.

- Vi skeppar bilen mellan Miami och Stockholm.

Vad kostar det?

- 1500 dollar plus några andra andra avgifter. Det blir ungefär 12 000 kronor totalt.

Målet under 2007 är att köra sju, åtta tävlingar i Sverige.

- Premiären blir i Piteå första juni. Sedan kör jag två gånger till på hemmaplan och några andra tävlingar i Skellefteå, Sundsvall och Mantorp.

- Efter det bestämmer plånboken om det blir fler race, skrattar Janne.

Målsättningen är att slå europarekord i tre klasser. Samma som Mitch Kight har världsrekordet i: F/SA, G/SA, H/SA.

Vad skiljer mellan de klasserna?

- Egentligen inte så mycket. Det är bara att man "viktar om" bilen för att de ska klara kraven i olika klasser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om