Som vanlig bestod rundan av sju delsträckor (Blåsmark-Svensbyn-Bergsviken-Sjulnäs-Blåsmark-Svensbyn-Bergsviken) och de mätte totalt 57 km.
Efter två sträckor var Kenneth Andersson, Piteå och Emil Andersson, Skellefteå i delad ledning.
- Han var två sekunder snabbare på den första, men de tog jag igen på den andra, sa Kenneth.
Så långt kändes allt på topp för Piteås rutinerade rallyräv i hans Peugeot 306:a.
Gick inte att ta sig loss
Men i slutet av tredjesträckan ute i Bergsviken tog rallyt stopp ute i en snödriva.- Ett förarfel, medgav Kenneth.
- Jag släppte gasen på ett ställe där man inte ska göra det. Så vi åkte rakt ut i skogen och var chanslösa att ta oss därifrån, sa Kenneth som försökte skotta sig loss tillsammans med kartläsaren Magnus Josbrandt.
Men förgäves.
Det krävdes hjälp av två utomstående för att komma ut på vägen igen.
Det var lite ringrost som förstörde dagen för Kenneth.
- Bilen gick perfekt och körningen kändes fint efter två sträckor. Men har man få mil i kroppen, som jag har i vinter, är det där något som kan hända.
Skador?
- Nej, varken på oss eller på bilen förutom några mindre bucklor.
Piterundan ingick som fjärde deltävling i DM. Kenneth kommer inte att åka den sista.
- Nej, grabben Marcus ska ha bilen och åka JSM i isracing istället.
Emil segrare
Även Piteås andra hopp i Piterundan, Jan-Olof Renberg, åkte ut i skogen i Piterundan.- Jag fick stopp mot en tall på första sträckan, berättade Jan-Olof som tappade över fyra minuter på den incidenten.
Han tog sig vidare och i mål, men chansen till en bra placering var förstås redan borta.
Bäst av hemmaförarna lyckades nu Brage Lundmark och Erik Wiklund. Båda körde i Volvoklassen - Brage tvåa i bland A-förare och Erik Wiklund etta för B-förare.
Emil Andersson var snabbast av alla i mål. Han åkte de 57 kilometerna på 37 minuter och nio sekunder.
Om undertecknad inte är helt borta med miniräknaren innebär det en snitthastighet på 92 kilometer i timmen.
Som mest kom förarna upp i ungefär 180 efter de smala skogsvägarna.
- Det stämmer säkert. På andrasträckan gick bilen för fulla varv på högsta växeln, sa Kenneth Andersson.
Då gäller det att åka av på rätt ställe...
Resultat
Ekonomi: 1) Anders Nilsson, Lycksele 39.46, 2) Lars-Erik Henriksson, Luleå 40.47, 3) Ingemar Svensson, Boden 40.51, 10) Curt Jonsson, Älvsbyn 48.51.A-förare 2WD: 1) Emil Andersson, Skellefteå 38.09, 2) Michael Wikström, Boden 37.18, 3) Thomas Fredrikson, Boden 37.53, 4) Jan-Olof Renberg, Piteå 42.37.
A-förare 4WD: 1) Pentti Jylhänkangas, Kemi 37.33.
A-förare Volvo: 1) Thomas Lahti,. Boden 39.05, 2) Brage Lundmark, Piteå 39.14.
B-förare 2WD: 1) Jonny Hjärpe, Morjärv 42.21.
B-förare Volvo: 1) Erik Wiklund, Piteå 41.11, 2) Dennis Jönsson, Luleå 41.14.
C-förare 2WD: 1) Magnus Berggren, Nalovardo 40.18.
C-förare 4WD: 1) Jouni Lappalainen, Kemi 38.12.
C-förare Volvo: 1) Robert Nyström, Luleå 41.23, 2) Urban Nilsson, Lövånmger 41.47, 8) Staffan Johansson, Älvsbyn 48.22.