Ett skönt rekordlyft för PerErik

DRAGRACING. 402 meter på 7,58 sekunder. Topphastighet 282 km i timmen.Där har ni PerErik Lindgrens rekordfacit när dragracingsäsongen rullade igång i Norge den gångna helgen.- Otroligt skönt efter några långa och tunga år, säger PerErik.

Piteå2006-05-11 00:00
För två år sedan kraschade Per-Erik Lindgren från Piteå vid en tävling nere på Mantorp.

I en fart av 250 km i timmen tappade bilen fäste och rullade runt flera varv.

PerErik hade dock tur i oturen och klarade sig mirakulöst nog undan med bara blåmärken.

- Det bevisar också att vi kör i en säker sport. Vi sitter mycket skyddade i våra burar, sa han efter kraschen.

Ifjol skulle han göra comeback på hemmabanan. Men bilen krånglade så det var bara att lasta upp den igen och åka hem.

Under Europarekordet

Men den gångna helgen blev det äntligen åka av igen för Per-Erik Lindgren.

Och det kunde inte ha gått mycket bättre i norska Gardemoen.

Han vann den första av totalt elva deltävlingar i Competition-klassen i NDRS (Nordiska Dragracingserien).

Dessutom på ett fenomenal tid - Europas bästa:

7,58 sekunder och sluthastigheten 282 km i timmen.

- Det var fem hundradelar under Europarekordet. Men min tid räknas inte som nytt rekord eftersom jag inte backade upp tiden med ännu ett race.

Det var i elimineringen som Per-Erik tryckte gasen i botten och visade vem som skulle ta hem segern.

900 hästar!

Finalen blev en enkel historia.

- Jag mötte en yngre norrmann och vann överlägset, sa en belåten PerErik som var mycket lättad efteråt.

- Ja, jag var ju ändå lite rädd att jag inte skulle klara det rent mentalt. Så det känns jätteskönt att ha klarat av comebacken.

men det har varit en tuff tid efter kraschen.

- Förutom att uppleva själva kraschen kostade allt väldigt mycket pengar. Ibland funderar man var för man ger sig in i det här igen, säger han och skrattar.

PerEriks häftiga tävlingsdragster har en ny kaross och inte mindre än 900 (!) hungriga hästar under huven och är utrustad med finesser som digital tändning och sekventiell insprutning.

- Den gick hur bra som helst i helgen. Faktum är att jag fick lätta på gasen i finalen av taktiska skäl. Har jag åkt fortare har jag fått ett annat index i klassen, berättar han.

Kan kommunicera

Via bilens högtalarsystem fick han uppmaningen från en "stallmedlem" att ta det lugnt i slutet.

- Häftigt att ha kontakt med de andra i gänget. Sluthastigheten blev 46 km lägre än i kvalet, så kommunikationen fungerade.

Målsättningen för PerErik Lindgren är att vinna årets NDRS-serie.

- Absolut. Jag har blivit tvåa en gång förut och mycket har strulat för mig genom åren. nu siktar jag på att ta hem segern när finalen avgörs i Malmö i mitten av september.

Nio deltävlingar återstår innan finalen. Om drygt tre veckor står PerErik Lindgren på startlinjen igen, även då på norsk asfalt.

SM på hemmabanan utanför Långnäs 7-9 juli är självklart också ett mål för säsongen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om