"En söt liten handväska på hjul"

Dragracing! Då tänker ni förmodligen stora brutala monsterbilar med tusentals hästar under huven och motorvrål som spränger ljudvallen.Men det finns kontraster. Som Roger Svanmos pytte-Lancia.- De omdömen jag får om den här bilen är att den är "liten och söt", säger Roger.

Fyrhjulsdriven Saab 99 från 1969 med 700 hästar under huven, Gustav Nilsson från Umeå bakom ratten. Snacka om ulv i fårakläder!

Fyrhjulsdriven Saab 99 från 1969 med 700 hästar under huven, Gustav Nilsson från Umeå bakom ratten. Snacka om ulv i fårakläder!

Foto: Jens Ökvist

PITEÅ2009-06-08 06:00
Det var dags för det årliga, populära evenemanget "En dag på strippen" ute på Långnäs flygfält i lördags. Ett samarragemang mellan SHRA Luleå och tidningen Bilsport.
Det går i princip ut på att vem som helst kan komma till dragracingstripppen för att köra vad som helst.
Uppemot 160 ekipage fanns anmälda, till och med långväga entusiaster från ställen som Munkfors, Helsingborg och Kallinge.
Det är sjätte gången som En dag på strippen körs i Piteå och som mest brukar det vara 3000 åskådare som följer evenemanget. Men i lördags hade kylan och regnet skrämt bort ungefär hälften av de motorintresserade.
Olycklig fadäs
För sex år sedan bestämde sig Roger Svanmo för att lägga en slant och inhandla en liten Lancia A112 av årsmodell 1985, en av de mest opretentiösa skapelser man kan tänka sig i bilvärlden.
- Jag skaffade den bara för att ha som en liten kul bil att köra med i stan, säger Roger som bor i Luleå.
Men efter en, som han säger, "olycklig fadäs" fick bilen stå och Roger gå i två månader.
- Jag åkte dit för fortkörning och blev av med kortet i två månader, förtydligar han.
Skruvar själv
När han väl fick grönt ljus att köra igen hade suget att göra en buggy av bilen kommit. Så han plockade fram rondellen och kapade av taket.
Och på den vägen är det.
- Det började som ett udda projekt och sedan har det bara fortsatt.
Många timmars arbete?
- Om jag skulle haft betalt för all tid jag lagt ner behöver jag aldrig mer i mitt liv jobba. Men en anledning till att det tar tid är jag inte har någon som helst utbildning utan gör efter konceptet "learning by doing", säger Roger och skrattar.
70 vilda kusar
I originalskick levererade tusenkubikaren under huven skräckinjagade 48 hästkrafter, med andra ord tillräckligt för att kunna skaffa en fortkörningsbot.
Men inför det här året har Svanmo skrämt upp ekipaget genom att trimma den att prestera makalösa 46 procent mer.
- Jo, nu är den uppe i 70 hästar, men det är ju fortfarande inga våldsamma grejer.
Understatement.
18 sekunder tar det för Roger och Lancian att ta sig från startlinjen till målet på strippen. En sträcka på 402,33 meter eller en kvarts engelsk mil. De allra vassaste monstren klarar sig under fem sekunder, då förstår ni att det är viss skillnad på bil och bil.
En dyr hobby?
- Nej, inte alls, inte med den här bilen. Det var ett mål jag satte direkt, att jag ska hålla nere kostnaderna.
n Totalt 329 repor (två bilar varje gång) genomfördes under lördagen.
n Under söndagen kördes Spring Championship, en avrostningstävling för dragrejsarna. Efter att juniorerna kört elimineringen kom dock haglet och tävlingen fick tyvärr avbrytas.
n Årets stora begivenhet, Midgnight Sun Internationals, avgörs 10-12 juli.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om