"En skidarena som håller världsklass"

Beskedet kom i juni 2008. 15 månader senare har mycket hänt på Vallsberget där skid-SM inleds den 20:e januari. "Vi får en imponerande skidarena som håller världsklass", säger ban- och spårchefen Lars-Olov Pajala.

På rullskidbanan har det lagts 9 000 ton hyttsten. Nästa sommar kommer den 3,5 km långa banan att asfalteras.

På rullskidbanan har det lagts 9 000 ton hyttsten. Nästa sommar kommer den 3,5 km långa banan att asfalteras.

Foto: Gunnar Westergren

PITEÅ2009-10-22 06:00
Skid-SM på Vallsberget 1999 blev en stor succé. Banorna fick beröm av de aktiva, och sportsligt blev det också lokala framgångar.
Mästerskapet avslutades med herrstafetten och en dramatisk spurtstrid om guldet mellan Urban Lindgren, Piteå Elit, och Per Elofsson, IFK Umeå.
Alla trodde att utgången var given, men Urban ville annat och Per var faktiskt chanslös.
Tio år senare är det dags för Piteå Skidallians att för tredje gången arrangera stora skid-SM.
"Jättehäftigt"
Den 20:e januari nästa år körs teamsprinten, och en mästarsprint innan det är dags för invigning på Vallsberget när mörkret lagt sig.
- Med de nio nya belysningsmasterna kommer det att bli jättehäftigt och ge en härlig arenakänsla, säger Sven-Erik Pajala.
Han är generalsekreterare för mästerskapet, och hans bror, Lars-Olov ban- och spårchef.
- Lars-Olov är en skicklig bandesigner som har känsla för hur de avgörande partierna ska se ut.
Lars-Olov:
- Det är en inspirerande uppgift. Även om det ser bra ut så blir man aldrig riktigt nöjd. Det händer att jag vaknar på nätterna och har fått en ny idé i huvudet.
Breddat spåren
Lars-Olov var ban- och spårchef även 1999. För ett ovant öga ser det ut som om det formligen exploderat av förändringar på Vallsbergets skidarena.
Men inte enligt Lars-Olov.
- Det är ungefär likadant som 1999. Den stora skillnaden är att vi breddat spåren från fyra och en halv till nio meter. Inte minst sprintbanan är unik och håller absolut värdscupklass. Slingan mäter 1 650 meter och publiken ser åkarna från start till mål.
Som rallycross
Längsta slingan mäter endast fem kilometer.
- Utvecklingen mot kortare slingor kan man tycka vad man vill om. Personligen anser jag att det är lite tråkigt. Men det är de gemensamma starterna som gör att det går mot kortare slingor och bredare spårgator, menar Lars-Olov.
Och brett är det, som en autostrada. Från ett flygplansperspektiv liknar det mest en rallycrossanläggning.
- Nu kan man väl säga att Vallsbergets skidarena gått från division 2 till elitserien, säger Sven-Erik Pajala som också pekar mot målområdet som förändrats.
- Vi har vänt på upploppet. Nu är det uppför sista 160 meterna.
Nio snökanoner
Rullskidbanan över 3,5 kilometer, med 9 000 ton hyttsten i botten, asfalteras nästa år.
- Den ger fantastiska träningsmöjligheter, och med det underlaget kan vi gå ännu tidigare på snö.
Det som ser ut som lyktstolpar är i själva verket snölansar - 12 till antalet.
- Sju fasta inne i stadion, och fem som kan flyttas.
Lägg därtill ett nytt sekreteriat, nya broar och tre tunnlar för publiken.
En av broarna breddas just nu från sex till tio meter.
- Det är pensionerade föreningsmänniskor som ställer upp och de gör ett jättejobb, säger Lars-Olov Pajala.
Totalt har det investerats för nio miljoner kronor, och arbetet är nästan klart - lite mindre än tre månader innan SM kör igång.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om