Det har blivit många timmar i garaget på Norra Pitholm för att få bilen klar, en Subaru Impreza som precis fått ny lack och dekaler. Dörrar, huv och baklucka är gjord av superlätt och hållbart kolfiber.
– Kolfiber tål smällar bättre än plast och väger ändå bara 15 kilo totalt. Nu slipper jag byta plast hela tiden, säger Martin Ekspjuth.
Han debuterade i SM-klassen 2400 cc ifjol och det slutade med en elfte plats i stor konkurrens. En ganska fin placering, ändå hade han stolpe-ut i princip hela tiden.
– Jag hade riktigt bra tider i kvalet så länge bilen var hel men sedan hade jag massor av oflyt med trasiga grejer. Det var både motor, växellåda och bakvagn och annat som gick sönder, berättar Martin.
I DM slapp han allt strul. Där blev det seger i tre raka deltävlingar och en överlägsen mästartitel.
– Ja då fungerade allt bra, kul att det höll ihop och att det kunde bli ett guld.
Med en säsong i ryggen har han skaffat sig värdefull rutin inför årets SM. Och han har rustat bilen på bästa sätt för att den ska hålla ihop bättre nu.
– Det har blivit många nätter i garaget, man är ju tidsoptimist, tur man orkar hålla på...
Vad är gjort sedan förra säsongen?
– Jag bytte växellåda och bakvagn ifjol. I år har jag skaffat en ny motor. Sedan är det mest smågrejer som jag har förbättrat, svetsat och riktat upp olika saker.
Motorn är en 2,4 liters maskin som ger ungefär 320 hästkrafter, ganska lik alla konkurrenter.
– Ja, de flesta i klassen har den här motorn. Den är så ny att jag inte har hunnit bromsa den än, berättar han.
Men redan under gårdagen lastade han bilen och satte sig i bussen för resan ner till SM.
– Vi åker ner till Sunne idag (onsdag) för att bromsa den, sedan ska den även uppdateras och få nytt insug och grenrör.
Efter 100-milatrippen till Sunne blir det ytterligare 40 mil vidare till Haninge där SM-premiären körs på lördag,.
– Jag har aldrig tävlat där förut, det blir spännande. Jag har suttit och kollat videoklipp på banan för att lära känna den.
Vilken typ av banor gillar du?
– Höljes är nog min favoritbana, den är kuperad och ganska svår. Det är roligast så.
SM-finalen avgörs i Höljes 31 augusti. Innan dess körs SM-serien i Haninge, Västerås, Lycksele och Kalix.
– Jag har tänkt köra alla SM-tävlingar, sedan blir det förstås Norrlandsveckan och så några DM.
Målsättningen i SM?
– Jag siktar på pallen.
Piteå Motorsällskap har två förare med i 2400-klassen i SM, förutom Martin Ekspjuth är det Linus Westman.