PT berättade tidigare i sommar om att Christian Lindén köpt och renoverat en klassisk tävlingsbåt inom offshore racing.
– Jag har nog tävlat med båten 55 gånger mellan 1987 och 1991. Jag körde i fem år med den båten som är den största i den serie jag byggt, berättade Mikael Frodé som sålde till Christian Lindén.
Inför året har Lindén monterat två kraftiga Mercury-motorer på hela 400 hästkrafter styck.
– Som mest har jag kommit upp i 89 knop här hemma i Piteå, berättar han.
Det motsvarar 165 km i timmen!
Efter sommarens provkörningar bestämde han sig att ta chansen och prova tävla.
– Jag kände att ”nu jäklar” är jag redo för det här.
Han anmälde sig till klassiska Nynäs Offshore Race, en tävling pågått ända sedan 1966.
Att ställa upp i båtracing med en stor offshorebåt för allra första gången är inte så bara.
– Vi lastade båten och transporterade den 210 mil tur och retur för tävlingen, bara det tar mycket tid, säger han.
Känslan inför?
– Det är klart att det kändes nervöst att ställa upp i en tävling med oprövade grejer, även om jag har skruvat ihop allt själv och vet att det är rejält gjort.
Väl på plats i Nynäshamn blåste det ordentligt.
– Det är öppet hav och blåste 17 meter per sekund, nästan stormvindar. Så bana fick kortas av så vi körde fler varv istället.
Då starten gick släppte nervositeten.
– Då var jag bara taggad. Jag har aldrig kört i så grov sjö förut, det hoppade och studsade hela tiden. Vi kände oss för i två varv innan vi kunde öka farten.
Mestadels är det full gas som gäller.
– Man får jobba mycket med gasen eftersom man måste dra ner varje gång man flyger i luften så inte motorerna övervarvas.
Tävlingarna var 60 sjömil långa och tog ungefär en timme. Under tiden hinner motorerna surpla i sig ungefär 200 liter bensin.
– Vi tävlade två dagar, det var mindre blåst andra dagen och då kom vi upp i 77 knop som mest.
Med sig i båten hade han en erfaren navigerare i Peter Johansson från Umeå.
– Han har tävlat förut så det kändes tryggt. Det är mycket att tänka på, hålla koll på all sjö, konkurrenter och prickar man ska runda.
Christian fick inte riskera något heller eftersom han körde upp för sin licens.
– Man måste visa att man kan köra utan att det blir några incidenter eller klagomål och det gick bra. Innan man har licensen måste man dessutom starta sist men det var bara kul, jag fick köra om många båtar, sa Christian med ett skratt.
Nynäs Offshore Race är en riktig folkfest med tusentals åskådare på land och runt banan.
– Det var hundratals båtar ute med publik, riktigt häftig känsla.
Efter målgången kunde han jubla eftersom han körde startfältets (60 båtar) snabbaste båt.
– Det var en härlig känsla att ha klarat det, och att dessutom vinna var förstås jättekul.
Men det var en trött och öm Christian som satte sig i bilen för den långa hemfärden.
– Ja, jag var riktigt mör i kroppen.
Hur mådde båten efteråt?
– Bra, den höll fint. Det enda jag måste göra är att renovera hydraullyften till motorerna, annars ser allt bra ut.
Tävlingen gav blodad tand. Nästa sommar vill han ut och tävla igen, och då i det mest kända racet i Sverige, nämligen Roslagsloppet i Stockholm.
– Jag siktar på det, men fler race än så blir det nog inte eftersom det tar både mycket tid och pengar om man ska åka runt.