Damallsvenskan byter namn

Damallsvenskan byter namn till OBOS damallsvenskan från och med 25 juli i år. Samtidigt satsas det 40 miljoner kronor i serien över en femårsperiod.

Foto: Stefan Jerrevång/TT

Piteå2018-07-01 21:01

Företaget OBOS går in som huvudpartner till damallsvenskan och företaget kommer satsa 40 miljoner kronor i serien över en femårsperiod.

Företaget skriver i ett pressmeddelande att man tillsammans med intresseorganisationen Elitfotboll Dam vill skapa ett jämställt samarbete som ökar förutsättningarna för elitdamfotbollen att utvecklas.

– OBOS samarbete med Damallsvenskan, en av de starkaste ligorna i Sverige, är mycket spännande. Det ger våra klubbar en stark möjlighet att skapa ännu bättre förutsättningar för flickor och kvinnor inom vår verksamhet, säger Annika Grälls ordförande för Elitfotboll Dam.

Damallsvenskan kommer i och med samarbetet att att byta namn till OBOS Damallsvenskan.

– Det är ett stort värde för oss som bolag att stötta damfotbollen, och det är viktigt för OBOS att vara med och ta ett långsiktigt samhällsansvar. Genom denna satsning möter vi flickor och kvinnor i olika åldrar, inklusive framtida arbetstagare och beslutsfattare. Dessutom vill vi lyfta frågan om stöttning av damfotbollen. Många aktörer har talat om att bidra, men de specifika åtgärderna lyser ofta med sin frånvaro. Det vill vi vara med och ändra på, säger Daniel Kjørberg Sira, koncernchef på OBOS.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!