Obos damallsvenskan genomförde den senaste säsongen en publikundersökning på fem arenor med hemmalagen Piteå, Vittsjö, Kopparbergs/Göteborg, Växjö och Rosengård.
Svaren visar att publiken i Piteå är ett folk av en särskild sort som Euskefeurat påstår.
Piteå toppar när det gäller fotbollsintresset hos publiken. På en skala 1–5 hamnar snittet på 4,5 när Piteåpubliken beskriver sitt egna intresse.
Viljan att följa serien via PT eller andra tidningar är också stort för Piteås hemmapublik. Där hamnar PIF i solklar topp med 67 procent.
Samma sak gäller årskort. Av publiken som svarat har hela 45 procent i Piteå årskort. Det är tre gånger så mycket, eller ännu mer, jämfört med ett par andra klubbar.
Intressant nog så är det ett sent väckt intresse. Utifrån publikundersökningen är det hela 73 procent i Piteå som såg sin första damfotbollsmatch när de var äldre än 25 år. Det är äldst i Sverige. Piteås hemmapublik har en snittålder på 54 år, vilket är i det övre skiktet i undersökningen.
Piteå har under många år haft en av Sveriges största publiker för damidrott. Den absolut största anledningen till att publiken ser damallsvensk fotboll i Piteå är intresset för hemmalaget. Hela 88 procent anger det. Betydligt mer än för övriga lag i mätningen.
För övrigt är det noll procent som uppger att de tog kollektivtrafiken till LF Arena för att titta på fotboll. Bilen dominerar med cirka 60 procent. Resten transporterar sig genom att gå eller cykla.