Janne blev mästare - nu byter han gren

Jan Risberg avslutade sin folkracekarriär med att bli klubbmästare i Piteå MS.Nu satsar han på en ny motorgren - crosscart.- Där är jag ute på helt oprövad mark. Det blir spännande att se om man kan lära sig även den grenen, säger Janne.

Jan Risberg avslutade sin folkracekarriär med att bli klubbmästare i Piteå MS för sjätte gången.

Jan Risberg avslutade sin folkracekarriär med att bli klubbmästare i Piteå MS för sjätte gången.

Foto: Håkan Johnsson

PITEÅ 2010-10-07 02:50
Men vi tar det där med folkrace först.
Där debuterade han redan för 22 (!) år sedan, 1988.
- Jag har genom åren ställt upp i 60-70 tävlingar och nått 13 A-finaler, minns Janne.
Men de tre senaste åren har Janne inte tävlat alls.
- Jag hade svårt att hitta en konkurrenskraftig bil och blev lite less, säger han.
Sjätte gången
Men lagom till klubbmästerskapet lyckades Janne hitta en ny bil. Och då var det självklart att han skulle ställa upp.
- Det är ju nästan den mest prestigefyllda tävlingen på hela säsongen, säger Janne, som vann före rallycrossföraren Jonas Ökvist.
Det här var dessutom sjätte gången han lyckades vinna KM.
- Så jag fick min andra vandringsprokal. Det är jag stolt över, säger han.
Men nu är folkracekarriären över. Den nya bilen blev han förstås av med och han orkar inte börja jaga någon ny.
- Nej, nu blir det crosscart för hela slanten, säger Jan.
Skar ihop
Janne ägde faktiskt en crosscart redan för åtta år sedan.
- Men den fick jag aldrig att fungera ordentligt. Växellådan pajade och till slut skar motorn ihop, minns Janne.
Nu har han skaffat en större maskin som han kan ställa upp i SM-serien med.
- Jag ska provköra någon SM-deltävling nästa år men kommer knappast att köra hela serien, säger han.
Janne är än så länge ensam i Norrbotten om att köra crosskart.
- Sporten har inte slagit igenom här uppe. Men i Västerbotten finns det minst två killar som håller på att bygga nya bilar, säger Janne.
Nybörjare
Janne har hittills bara ställt upp i en tävling, i Skellefteå där sporten var uppvisningsgren i samband med rallycross-SM.
- Jag ser mig som en ren nybörjare, säger Janne. I Skellefteå var jag för ivrig och fick problem med både bromsar och bränsletillförseln. Så det blev bara en kvalrunda för mig den gången.
Nu testar han vidare med en Indy-motor som är något udda i sammanhanget.
- Vi provar oss fram och tar ett steg i taget. Det är fri trimning på motorerna men däremot är vikten viktig. Carten måste väga minst 190 kilo och det gäller att fördela vikten rätt, säger Janne.
- Jag räknar inte med några snabba framgångar. Nästa säsong ska jag vara med för att se och lära. Sedan kan det säkert dröja ytterligare någon säsong innan man skaffat sig tillräckligt med rutin för att göra resultat, slutar han.
FAKTA Crosskart
Bilarna är uppbyggda av stålrör, karossen är gjord av glasfiber eller plåt. Bakaxeln ska vara stel och ingen differential är tillåten, broms får endast finnas på bakhjulen (!).
Det finns tre olika klasser: 125cc tvåtakt, 250cc tvåtakt och 500cc fyrtakt.
I 250 och 500cc klassen ska motorn härstamma från en serietillverkad crosscykel. Där är fri trimning tillåten så när som på överladdning.
125cc-klassen är en juniorklass. Där får man börja köra från och med det år man fyller 12 år. I seniorklasserna (250 och 500cc) får man börja köra från och med det år man fyller 16.
Tävlingarna körs på rallycross- eller ännu hellre folkracebanor. Det förekommer även backtävlingar och sprintrace.
Kartarna är väldigt snabba, varvtiderna är i klass med de snabbaste rallycrossbilarna. Den kraftiga skyddsburen gör kartarna mycket säkra, speciellt med tanke på kartarnas låga vikt.
Källa: crosskart.nu
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om