Thörner utmanar Dakar igen

MOTORSPORT. Dakarrallyt är rallyt som ger rysningar.Om det är av obehag eller spänning beror på vem man frågar.

Övriga2005-12-31 00:00
Årets upplaga blir svårare än de senaste åren då deltagarna inte längre har chansen att navigera med hjälp av GPS-punkter.

- Det blir svårare och tuffare än de gånger jag varit med tidigare, säger svenska kartläsaren Tina Thörner inför starten på nyårsafton.

47 har omkommit

Det äventyrliga rallyt är en utmaning för många. En utmaning som kan sluta i krasch och tragedi. Dödsolyckor är inte ovanliga, 47 personer har omkommit sedan starten 1979.

- Rädd? Nej, det är jag inte. Rädsla handlar om tron på att man inte ska klara av något, säger Tina Thörner dagarna innan hon ska ut i öknen tillsammans med sydafrikanen Giniel de Villiers i en VW Touareg2.

Ingen GPS-hjälp

- Men man ska ha respekt för de faror som finns och jag är medveten om att det kommer att bli tuffare denna gång än tidigare jag varit med. Jag känner mig dock säkrare i en rallybil än på en vanlig väg där man vet att var elfte fordon man möter körs av någon som är drog- eller alkoholpåverkad.

Den stora skillnaden mot de senaste åren är att arrangörerna plockat bort de GPS-punkter ekipagen kunde använda som hjälp vid navigeringen. Nu återstår bara kartor, som ibland är upp till 30 år gamla.

- Varje dag använder vi runt 15 kartor i A3-storlek som vi scannar själva, skalan är 1:200 000. På varje etapp är handlar det om ungefär 500 beslut att fatta för kartläsaren, så det gäller att försöka se helheten. Blir det fel är det bara att vända tillbaka för att hitta en plats som man är helt säker är den rätta - och sen börja om, säger Thörner.

Hoppas på seger

Borta från utrusningen är också satelittelefonerna. Kvar till hjälp finns förutom kartorna en elektronisk kompass. Med förändringarna ville arrangörerna göra rallyt svårare och få ner hastigheten. Så tror inte Thörner att verkligheten kommer att se ut.

- Alla kör så mycket de bara orkar ändå. Men det kommer att göra kartläsarens roll mer viktig eftersom marginalerna är små. Förr i världen var en timmes bom inga problem att plocka in, så mycket kan man inte tappa nu. Samtidigt vet jag att vi kommer att köra fel ibland, det gäller bara att inte göra för många eller för stora misstag. Vi är ett av tio ekipage som kan vinna.

Som tidigare bästa resultat har Tina Thörner en tredjeplats i Dakarrallyt, med då med Jutta Kleinschmidt vid ratten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om