Älvsbysonen Viktor Johansson började tävla i rallycross 2012 och har kört hem några SM-medaljer. 2017 tog han brons i den fyrhjulsdrivna klassen Supercar Lites.
– Om jag ser tillbaka på det året var jag nöjd med farten och det var kul att ta medalj, men jag minns också att det aldrig riktigt klickade, säger han.
Det har hänt en hel del sedan dess. Han fick en dotter i november 2017 och har dessutom under två års tid utbildat sig till brandman och arbetar nu heltid i Boden.
– Jag var mekaniker innan dess och jag har kvar min firma som jag driver när det finns tid över.
Tanken att göra comeback har hela tiden funnits. Ifjol vår kom ett avgörande ögonblick.
– Vi var ute och hjälpte grannen att byta till sommardäck och fick skynda på ordentligt innan regnet kom. Efteråt sa min fru att "det där var väl kul, det är kanske dags att bygga en bil nu". Och i det ögonblicket bestämde jag mig.
Sagt och gjort. Då var det bara att hitta en bil.
Innan Supercar-tiden tävlade Viktor i en BMW som många andra. Men i ett förråd i närheten stod en gammal Mercedes 190 från tidigt 90-tal. Den bilen gick Viktor igång på.
– Halva startfältet kör BMW, det finns mycket fördomar att det inte går att köra Mercedes för den är för tung. Men jag vill visa att det går, jag gillar att gå min egen väg och det känns kul att sticka ut med den här bilen, förklarar Viktor.
Men det har inte varit någon enkel resa med bilen som han började bygga i augusti ifjol.
– Det är en stor utmaning att hitta egna lösningar eftersom det inte är så lätt att få tag i delar till Mercan, ofta måste man leta i England och det är svårt att ens få tag i någon nu i coronatider.
Mercedes-motor var omöjligt, det fick bli en Volvo under huven istället.
– De flesta andra kör också med Volvo-motorer. Jag hade velat ha något annat men vi får se om det kan bli så till nästa år istället.
Första planen var att ha bilen klar till SM-premiären i Höljes i mitten av maj. Men det gick inte.
– Nej, jag har inte ens hunnit starta den än. Men under nästa vecka är tanken att jag ska göra det och sedan börja med hjulinställningar och testkörningar på någon bana.
Efter nästan fyra års frånvaro får Viktor räkna med att det känns rostigt att ta plats bakom ratten.
– Jag har ingen aning men vi får väl se. Jag hoppas att körningen ska sitta kvar i ryggen.
Helgen 12-13 juni ska nästa två deltävlingar i SM-serien avgörs i Piteå. Det är då Viktor tänker göra comeback.
– Det är mycket jobb fram till dess man det borde gå. Jag siktar på att köra i Piteå och även de andra SM-deltävlingarna under sommaren.
Klassen han ger sig in i är ett6 riktigt getingbo.
– Jo, jag såg att det var 30 anmälda förare just nu till SM i Piteå. Så det blir förstås riktigt tufft.
När han väl sätter sig bakom ratten och rullar fram till startlinjen finns bara ett i huvudet.
– Jag siktar alltid på att vinna när jag sätter mig i bilen. Men det är klart att det är bra gjort om jag tar mig till semifinal, jag kan nog känna mig nöjd efteråt om det går.
Efter tusentals arbetstimmar med bilen avgörs allt inom loppet av några minuter. Och nu dessutom i en bil som han egentligen inte har en aning om det blir bra eller inte.
– I teorin känns det jäkligt bra, det återstår att se om det gör det i verkligheten också.