Martin Ekspjuth är 28 år, tävlar för Piteå Motorsällskap, och skaffar sig mer erfarenhet för varje år som går. Ifjol debuterade han i den tuffa klassen Supercar Lites i RallyX Nordic-serien.
– Det var ju en omställning att gå från tvåhjulsdrift till fyrhjulsdrift men det kändes som det gick bättre och bättre för varje tävling, minns Martin som dessutom vann SM-deltävlingen på hemmaplan i juli.
Men han kunde inte slutföra serien i RallyX. Efter tävlingen i Piteå tvingades han att dra in handbromsen.
– Det var ett tråkigt avslut med motorbekymmer, säger han och fortsätter:
– Motorn skramlade och vi hittade felet här i garaget efter tävlingen. Det var en bult som släppt inne i motorn och slagit omkring.
Martin Ekspjuth hade inget annat val än att skaffa en ny motor.
– Det finns en motorpool för de här bilarna nere i England dit man kan skicka ner sin egen motor och köpa ut en nyrenoverad. Så det var det vi fick göra.
I Supercar Lites åker alla med likadana bilar och effekten i motorn (330-340 hästar) är samma för alla i rättvisans namn.
– Det är jäkligt roligt att alla har samma förutsättningar, det är bara upp till föraren. Sedan kan man förstås göra väldigt många olika inställningar på bilen för att det ska passa den körstil man har. Och det kan ta tid att pricka rätt.
Ett års erfarenhet i klassen blir viktig när Martin rullar fram mot startlinjen i Höljes på lördag.
– Många av förarna jag mötte ifjol hade sin egna listor på rätta inställningar beroende på vilka förhållanden det var. Nu har jag kunnat göra en egen lista efter fjolåret och det känns förstås tryggt.
I vinter har han och hans medhjälpare gått igenom hela bilen för att den ska vara i toppskick.
– Det är bara en del som fattas nu, en spännare till multiremmen. Ingen stor grej men svår att hitta, vi får den i morgon, sa han inför avresan.
Så då Sporten träffade Ekspjuth under söndagen hade han inte kunnat starta bilen.
– Nej, inte sedan ifjol, inte den nya motorn. Det blir spännande.
Vad lärde du dig av fjolåret, vad kan du förbättra?
– Det gäller att få med sig mer fart ut ur kurvorna, när man kör fyrhjulsdrivet måste man köra för att undvika få sladd.
Konkurrensen är tuff, 20 förare deltar i RallyX Nordic. Som mest hinner man upp i 140-150 i hastighet under racen.
– Eftersom alla har likadana bilar har alla samma chans, konstaterar han.
Det kostar en hel del i både tid och pengar att vara med i SM och RallyX Nordic som Martin Ekspjuth kör i år. Det blir även tävlingar utomlands i sommar.
– Ja det blir mycket resor och pengar, men tyvärr är det för roligt för att man ska sluta, säger han med ett skratt.
Martin Ekspjuth, som slutade tia i RallyX Nordic ifjol då han inte kunde fullfölja säsongen, lägger ribban högt inför den här säsongen.
– Man kör ju alltid för att vinna. Men samtidigt är konkurrensen stenhård och om jag tar mig upp på pallen totalt sett både i SM och RallyX får jag vara nöjd.
Så här ser tävlingsschemat ut 2022 för SM och RallyX Nordic:
Rallycross-SM
18-19 juni: Västerås.
25-26 juli: Lycksele.
6-7 augusti: Strängnäs.
19-21 augusti: Kalix.
RallyX Nordic
14-15 maj: Höljes.
28-29 maj: Kouvola (Finland).
8-10 juli: Riga (Lettland).
23-24 juli: Strängnäs.