Piterundan är en klassiker inom rallysporten. Platsen har varierat, nu avgörs tävlingen efter vägarna i vindkraftsparken.
– Det blir snabba men säkra vägar eftersom det är djupa diken bredvid vägarna och långt till alla träd, berättar Per-Åke Nilsson.
Totalt körs fyra specialsträckor – två varv på sträckorna som är 21 kilometer och 6 kilometer.
– Det blir ett mandomsprov att köra sträckor som är över två mil, det gäller verkligen att hålla koncentrationen uppe, menar Nilsson.
Det milda vädret har gjort plogkarmarna hårda då den fluffiga snön har försvunnit.
– Ja, det är som betong på vissa ställen så man får undvika kanterna. Men vägarna är ganska breda så det blir nog inga problem.
Mer snö är dock på gång enligt prognosen.
En kvartett kör för Piteå Motorsällskap:
> Jan-Olof Renberg i den fyrhjulsdrivna klassen med en Skoda Fabia R5.
> Erik Wiklund i Volvoklassen för A- och B-förare med en Volvo 940.
> Kenneth Andersson i klassen Appendix K med en Saab V4.
> Patrik Larsson i den tvåhjulsdrivna klassen med en Ford Escort.
Men snabbast av alla lär Bodens Thomas Lahti vara med en potent Volvo 940.
– Den är hårt trimmat med över 300 hästkrafter. Det är nog bland det värsta i Sverige av just den bilen.
Piteå MS kommer att ha en speciell plats för publiken som vill följa DM-tävlingen.
– Vi har lagt ut en karta på sociala medier så alla kan se hur man tar sig dit.