Det var inför 2021 som Martin Ekspjuth växlade upp sin satsning inom rallycrossen och skaffade en potent bil i den tuffa klassen Supercar Lites.
Det är en klass där alla kör i liknande, fyrhjulsdrivna bilar och med en bra bit över 300 hästar placerade längst bak i bilen.
– Det är en rolig klass där alla har samma grundförutsättningar, sedan gör man förstås egna inställningar av bilen för att den ska passa föraren.
Martin Ekspjuth och hans team skriver upp och sparar alla inställningar från olika banor så att man kan förbereda sig extra noggrannt.
– Det var speciellt under det första året som man lärde sig mycket då det var nya banor man tävlade på mot nya konkurrenter. Dessutom var det ju skillnad med körsättet att gå från bakhjulsdrift till fyrhjulsdrift.
Därför är två års erfarenhet från banorna i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Lettland väldigt värdefull.
Materialet är förstås oerhört viktigt inom rallycrossen och det mesta har hållit ganska bra. Förutom ett bränsleproblem i början av förra säsongen.
– Det smög sig på successivt och var ganska svårt att märka men jag tappade fart på raksträckorna. Till slut efter tävlingen i Finland, då bilen började gå riktigt dåligt, tog vi tag i det ordentligt och lyckades hitta felet. Egentligen inget stort men vi bytte många delar av bränslesystemet.
En rallycrossbana består av både asfalt och grus.
– Grus är min styrka, jag har alltid tyckt det har varit roligt. Jag är lite svagare på asfalt, många har kört gokart och har med sig den erfarenheten.
Just därför har familjen Ekspjuth skaffat egna gokartar.
– Vi köpte till hela familjen i höstas så sambon (Frida) och dottern (Ella) kör också. Förutom att det är riktigt kul är det värdefullt för mig att träna på asfalt med spårval och sånt och ta med det till bilkörningen.
Vad gäller underlag har Martin inget emot om det blir blött.
– Jag trivs bra i regn då det blir lite mer teknisk körning så det får gärna regna för min del.
Ifjol blev Martin tvåa i en deltävling i Riga som bästa resultat.
– Det var kul att få kliva upp på pallen, jag ledde även en final då jag var tvungen att bryta då framvagnen pajade. Det var snopet förstås.
I Rally X-serien slutade han på en sjundeplats totalt.
I år siktar han uppåt.
– Jag vill få ut mer, hoppas kunna vara med och köra om pallplatser dels tävling för tävling och även totalt sett i serien.
På söndag åker han ner till Trolllhättan för träning och tester måndag och tisdag.
Sedan blir det färja över till Danmark onsdag, vilodag torsdag och därefter träning fredag inför helgens dubbla deltävlingar lördag och söndag.
– Det blir en och en halv vecka vi är borta för den här tävlingen i Danmark.
Med sig i bussen har han sitt team.
– Jag har två nya killar som följer med och skruvar åt mig. Sedan är farsan alltid med, ibland även min mamma (Ulrika) och min sambo.
Hans pappa Christer har en viktig roll under tävlingarna.
– Jag har ju en "spotter" så han är med i hörlurarna under racen och säger bland annat till när jag ska ta alternativspåret.
Så det är han som avgör det?
– Ja, så är det, jag kör helt på vad han säger där. Ifjol hade vi lite problem med sändningen så det som strulade har vi bytt ut nu.
Hinner du med SM i år?
– Nej, jag kör bara Rally X. Varje tävling tar ju en vecka med alla resor så det räcker med den här serien. Det ska bli kul att dra igång nu.