2019 vann Martin Ekspjuth DM och blev fyra i SM i en klass inom rallycrossen som heter 2400.
Under 2020 blev det inget tävlade alls för Ekspjuth på grund av coronaviruset. Istället bestämde han sig för en ny satsning.
– Jag hade nyrenoverat min Subaru och det kändes som rätt läge att sälja den, berättar Martin som skaffade en ny bil för att köra i klassen Supercar Lites.
Det är en tuffare klass med specialbyggda, fyrhjulsdrivna bilar som ingår i den populära Rally X Nordic-serien.
– Alla kör likadana bilar, man får bara göra personliga inställningar. Så det är verkligen upp till föraren i den här klassen, säger Martin Ekspjuth.
Under vintern och in i det sista har Martin gjort en total översyn av bilen han köpte ifjol.
– Motor och drivlina var i bra skick, men bilen hade inte körts på ett par år så vi har gått igenom allt och bytt lager och mycket annat.
Vikt och effekt är ungefär samma som den förra bilen. Skillnaden är nu att han kör fyrhjulsdrivet istället för tvåhjulsdrivet. Något som många upplever vara en stor skillnad i körsättet.
Man kan lite enkelt förklara det som att man kan gasa sig genom kurvor med fyrhjulsdrift istället för att bromsa sig genom kurvor med tvåhjulsdrift.
Men Martin oroar sig inte över det.
– Jag åkte ganska snålt med bakhjulsdrift, vissa kör mycket mer med sladd. Så för mig blir det inte lika stor skillnad.
I söndags lastade han bilen, som har en kaross som liknar en Ford Fiesta, på trailer för provkörning nere i Strängnäs.
Där blev det två testdagar.
– Under tisdagen gjorde vi mycket inställningar av bilen för att den skulle passa mig och min körning och under onsdagen blev det många varv på banan med finjusteringar.
Martin var nöjd efter provdagarna och rullar tillsammans med hans två mekaniker vidare de 60 milen till Nysum i Danmark där serien varvar igång på lördag.
– Det känns bra och jag är nöjd med bilen så jag är laddad inför helgen, försäkrar Martin.
Han ger sig in i ett getingbo med 18 anmälda förare i Supercar Lites-klassen. Förutom andra svenskar får Martin Ekspjuth möta konkurrenter från Norge, Finland, Frankrike och USA.
– Allt är proffsigare på den här nivån och det blir förstås riktigt tufft i de här nya serien. Jag vet inte hur jag ligger till, det är omöjligt att veta. Jag får försöka jaga mina egna tider i kvalen och se hur det går.
Även om Martin Ekspjuth är nybörjare i klassen lägger han ribban högt.
– Jag vill bara en sak när jag sätter mig bakom ratten och det är att vinna. Det gäller att komma först, vill man inte det har man nog åkt färdigt, säger han.
Den internationella Rally X Nordic-serien körs under fyra helger under 2021 i Danmark, Sverige och Finland.
– Jag ska vara med i alla och mitt mål är att hamna högt upp i alla tävlingar. Sedan gäller det ju även att köra smart eftersom man tar med sig poäng från alla tävlingar.
Förutom Rally X Nordic är SM ett stort mål för Martin Ekspjuth i sommar. En av deltävlingarna körs i Piteå i juni.
– Det blir förstås riktigt kul att få köra på hemmaplan på en bana som man känner till så pass bra, säger han.
Så här körs Rally X Nordic:
1-2 maj: Nysum, Danmark
13-16 maj: Höljes, Sverige
5-6 juni: Uleåborg, Finland
13-15 augusti: Arvika, Sverige
Så här körs rallycross-SM:
14-16 maj: Höljes
12-13 juni: Piteå
24-25 juli: Västerås
13-15 augusti: Arvika