- Jag tränade på is för första gången dagen före tävlingarna, berättade han.
Då besökte han Mikael Jansson, som har en egen bana i Råneå.
Ny motor
Det var två smakstarter som bäddade för de dubbla SM-segrarna. Tommy Carlström var först ut i båda deltävlingarna och sedan drog han bara ifrån.Björn Eriksson från Luleå MS var lika solklar tvåa båda gångerna i sin lilla motorstarka Folka, men han hade ingen chans att matcha Tommy Carlströms Opel Ascona.
- Bilen har ny motor och den gick klockrent, sa Tommy som redan under första säsongen ligger i vinnarhålet när det gäller SM.
Det såg ut att vara omöjligt att köra om i snöröken på Lulvikens bana. Men Mikael Jansson, Morjärv, visade att det var möjligt. Mikael vann första deltävlingen i den långnabbade (23 mm) klassen. Ändå hade han problem i starten med sin BMW.
- Turbon är trög i starten. Det var hemskt i snöröken men jag lyckades ta mig förbi konkurrenterna, berättade Mikael, som var svensk mästare 2003.
Lika bra gick det inte för rutinerade Gunnar "Professorn" Lundström från Umeå. I banans tväraste kurva flög hans Porsche över snövallen och la sig tillrätta i drivan.
Vurpade
Sven-Erik Johansson från Överkalix rönte samma öde i samma kurva strax efteråt. Hans Opel Kadett vurpade och slog runt men hamnade på alla fyra. Sven-Erik kunde, om än något omtumlad, av egen maskin ta sig till depån.I den andra deltävlingen hade inte Mikael Jansson samma lycka. Han fick punktering. Loppet vanns nu av Sören Häggström från Örnsköldsvik före klubbkompisen Anders "Senior" Nyman.
Eftersom den första SM-deltävlingen i Örebro blev inställd körde Luleå MS dubbla heat i alla klasser. Det var strålande, rejält vinterväder med soldis och 15 grader kallt.