Luleå spelar för barnen

När Luleå Hockey möter Modo i Coop Arena på annandagen kommer ordet "SOL" att lysa i gult mot rött på läktarens ena långsida. Det är Spädbarnsfonden och Luleå Hockey som genom kampanjen Solvända vill påminna alla om att stödja kampen mot spädbarnsdöd.

LULEÅ2011-12-23 03:43

- Hela matchkvällen tillägnas Solvända och den forskning kampanjen stödjer. Föreningen och laget kommer att skänka bidragscheckar och efter matchen auktioneras spelarnas julmatchtröjor ut på Tradera till förmån för Solvända, berättar Peter Jidström, klubbdirektör för Luleå Hockey.

På medeikuben
Under Luleå Hockeys match på annandag jul kommer även mediakuben att nyttjas för att förmedla vad som kan göras för att stödja Solvända och forskningen kring spädbarnsdöd.

- Vem som helst kan gå in på hemsidan och bidra genom att tända ett virtuellt ljus och lämna en liten hälsning. Det är oerhört gripande att läsa de små rader som skrivits, både av de som drabbats själva och andra som känner med de som förlorat ett barn, försäkrar Peter Jidström.

Varje dag dör två spädbarn i Sverige och fortfarande återstår mycket forskning innan vi vet exakt varför och vad som kan förebygga spädbarnsdöd.

Idén till kampanjen Solvändan initierades av föräldrar i Skellefteå kommun och för två år sedan gick Luleå Hockey helhjärtat med i kampanjen.

- Det är ingen tvekan om att vi ställer upp för en sådan här sak. Vi är många pappor i laget och de flesta känner igen sig i den där oron under graviditeten och när barnen är riktigt små, säger Luleå Hockeys lagkapten Niclas Wallin.

Kampanjen räddar liv
Daniel Wilén är varumärkesstrateg på Piteåbyrån Helikopter, utan vars idéella engagemang kampanjen Solvändan aldrig skulle ha kommit igång.

Daniel har själv förlorat ett barn och var den som kontaktade Luleå Hockey och berättade om Solvändan:

- För mig och min fru var det oerhört frustrerande att forskningen gick så sakta framåt, att samtidigt veta hur nya föräldrar och anhöriga tvingas uppleva en sådan obegriplig sorg och vanmakt. Nu vet jag att kampanjen under två år redan resulterat i forskning som kan rädda liven på de minsta. Det känns fantastiskt, säger Daniel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!