Videon är inte längre tillgänglig
Fast det blir inget lugnt firande. Rehabträning och testkörning ska också hinnas med.
Emil har problem med ett knä efter en krasch i säsongens första tävlingshelg, den 26-28 november.
- Det började redan under fredagens kval. Jag slog knäet men försökte ändå fullfölja hela helgen.
Uttänjt korsband
Öhman hann kvala in till finalen i X-games innan han tvingades ge upp.
- Under söndagen slog jag samma knä igen. Jag fick snösprut i ansiktet och ramlade av skotern. Jag såg ingenting och var inte beredd när jag landade med rakt ben.
Magnetröntgen dagen efter visade att korsbandet blivit uttänjt.
- Vi hade tävling gångna helgen. Jag testade men det gick inte.
Nu är det vila plus rehabträning som gäller.
- Nästa tävling är den åttonde januari. Då ska jag vara tillbaka, menar Emil.
Innan återresan till USA ska han också testköra skotrar på banan hemma i Tvärån.
Lever i drömmen
För Emil är det andra året som proffs i USA.
- Jag lever i drömmen, säger han.
Tväråkillen älskar att köra skoter och får göra det på heltid. Dessutom får han betalt för det.
Bra lön?
- Den är okej, säger han med ett leende. Jag bor på hotell i St Cloud i Minnesota. De flesta förarna och mekanikerna bor på samma hotell.
Emils stall betalar hyran och håller honom med en bil - plus skotrar förstås.
- Så jag betalar bara mat och nöjen.
Den här säsongen finns ju även Johan Lidman från Öjebyn med i proffscirkusen.
- Vi bor bara sex mil från varandra så vi håller daglig kontakt och träffas ganska ofta.
Men på banan är ni konkurrenter?
- Visst. Men vi kör med fair play.
Gör alla det?
- Nja, det finns väl amerikaner som kör ganska vilt.
Under säsongen blir det 17 tävlingar.
- Varje helg är vi med i två klasser, dessutom är det finalen i X-games i slutet av januari.
Den tävlingen har största statusen.
I Isoc-serien gäller att samla poäng i deltävlingarna.
Prispengar
Emil kan dryga ut lönen med prispengar. Dessutom får han bonus av stallet om han tar en plats på prispallen.
Den sista proffstävlingen i USA körs den 21 mars. Dagen efter sätter han sig på flyget hem.
- Jag ska vara med i VM som körs i finska Tuuri den 29 mars. De åtta bästa från senaste VM är direktkvalade. Jag åkte på influensa senast och blev fyra, nu är målet att vinna.
De tuffa proffstävlingarna gör att Emil utvecklas som förare.
- Varje heat är tufft men det sliter också på kroppen.
När Emil lämnade St Cloud var det full vinter.
- Vi har mera snö och vid senaste tävlingen var det tjugo grader kallt. Men den riktiga vintern är bara några veckor.
Inte orolig
Nu lever alltså Emil Öhman i sin dröm men han är inte orolig för den dagen när karriären tar slut.
- Jag har redan ett företag inom snöskoter. Dessutom kan jag bli testförare och jag är utbildad verkstadsmekaniker.
Men just nu gäller det att ladda på hemmaplan, bli kvitt skadan och sikta på come back den åttonde januari.
Då ska en körsugen Emil stå på startlinjen på Rio Tinto Stadium i Sandy City.