"Stort vinna på hemmabanan"

Igår hölls finalerna av dragracingtävlingen Midnight Sun på Pite dragway i Långnäs. I den snabbaste klassen, Top Fuel, resulterade finalen i ett stort antiklimax. Men i Street-klassen körde piteföraren Lars Berglund exemplariskt och fick kliva högst upp på prispallen.-  Det är stort att vinna här på hemmaplan, säger han.

För Monica Öberg handlade det mesta om tekniskt krångel. Hennes team fick kämpa för att hålla bilen i körbart skick.

För Monica Öberg handlade det mesta om tekniskt krångel. Hennes team fick kämpa för att hålla bilen i körbart skick.

Foto: Jessica R Larsson

LÅNGNÄS2011-07-11 04:42

Finalen av Street-klassen blev en otroligt jämn historia. Finalisterna Lars Berglund, Piteå, och Fredrik Luthström, Luleå, hade ingen aning om vem som hade vunnit efter målgången.

Utan någon chans att höra resultatet som utannonserades vid målfållan fick Lars Berglund ringa upp sin chefmekaniker Rickard Wikstén för att ta reda på om det blivit vinst eller inte.

-  Jag hörde knappt vad han sa för att alla runt omkring skrek. Men till slut så förstod jag att jag hade vunnit, säger han med ett leende.

Snabb i starten
Men piteföraren tog hem segern med minsta möjliga marginal. Lars Berglund som körde en Chevrolet Camaro hade den snabbaste reaktionstiden i starten och drog ifrån med 3,5 hundradelar.

Sedan var det konkurrenten Fredrik Luthström i en Pontiac Firebird som var snabbast och tog in 2,5 hundradelar innan målgången. Endast en hundradels sekund skiljde bilarna åt vid slutet.

-  Det var riktigt tajt, men min snabba start blev helt avgörande, säger Lars Berglund.

Antiklimax i Top Fuel
Förväntningarna var på topp inför finalen i dragracingens stora publikfavorit Top Fuel. Piteås stjärna Monica Öberg var tillsammans med finländaren Timo Lehtimäki de enda som tävlade i klassen. De ställdes således mot varandra i finalen.

Efter den sedvanliga nationalsången så var det dags för de båda muskelbilarna att värma upp med varsin burnout. Redan där fick finalens spänning ett abrupt slut. Motorn på Timo Lehtimäkis bil baktände, bilens säkerhetssystem gick igång och bromsskärmen fälldes ut.

Monica Öberg fick därför hålla sig kvar i startfållan i väntan på att köra finalen utan motståndare. Men även denna gång fick publiken bevittna en besvikelse.

"Väldigt snöpligt"
Efter knappt 80 meter så brast kompressorremmen och finalloppet blev ett fiasko.

-  Det känns väldigt snöpligt, säger Monica Öberg och visar upp den brustna remmen.

Hon berättar att det normalt sett är väldigt ovanligt att kompressorremmen brister.

-  Det händer sällan, men nu fick jag vänta länge med motorn igång innan starten och det blev påfrestande för remmen.

Förutom uppehållet i finalen av Top Fuel så tvingades också tävlingen brytas under längre stunder efter en rejäl regnskur och oljeläckage som gjorde banan okörbar.

Nära final för bröderna
Vinnaren i Street-klassen blev Lars Berglund. Men hans bror, Rolf Berglund, presterade också väldigt bra. Han vann övertygande i kvartsfinalen och för ett tag såg det ut att kunna bli ett möte mellan de båda bröderna i finalen.

Men i semifinalen tog Rolf Berglunds resa slut efter att hans Chevrolet Montecarlo drabbats av en överhettad växellåda. Tommy Lundberg från Älvsbyn tävlade med en Chevrolet Nova -64 och slogs också ut i semifinalen i klassen Super Gas. För Peter Nordlund, Piteå, blev det en andraplats i klassen ET Super Pro.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om