Jonas tillbaka med ny vinge

Förra året hade Jonas Lundberg änglavakt i dragracetävlingen Midnight Sun. Bilen började snurra i 290 kilometer i timmen. Nu är teamet tillbaka med en ny motor och bakvinge.– Tidigare hade vi ingen bakvinge alls, säger Jonas.

Jonas Lundberg är med i tävlingen för fjärde gången.
”Förra året gick det inte så bra när jag började snurra i nästan 300 kilometer i timmen”, minns han.

Jonas Lundberg är med i tävlingen för fjärde gången. ”Förra året gick det inte så bra när jag började snurra i nästan 300 kilometer i timmen”, minns han.

Foto: Camilla Berglund

LÅNGNÄS2015-07-10 21:15

Förra årets tävling kunde ha slutat riktigt illa för Jonas Lundberg från Bureå. Bakändan på bilen, en Willys -41, lättade och bilen började snurra i 290 kilometer i timmen. Jonas Lundberg tog sig över mållinjen med bakhjulen först.

– När bilen hade stannat pumpade adrenalinet och pulsen. Gud vad skönt att vi aldrig började rulla, sa Jonas Lundberg då.

Stora förändringar

Nu är teamet, Heaven or Hell Dragracing, tillbaka i Långnäs. Jonas Lundberg gör sitt fjärde framträdande i Midnight Sun.

– Nu blir det mest på skojs skull eftersom att vi kom igång sent i år. Vi kör i en serie som heter EDRS, där ska vi slåss för att försöka vinna, berättar han.

Till den här sommaren har man låtit göra några stora förändringar. Bland annat har man låtit montera en bakvinge för att ge bilen mer tryck mot asfalten så att bakändan inte ska lätta igen.

Dessutom sitter en ny motor i bilen, en Arias Hemi med cirka 1700 hästkrafter.

– Det är bättre att ha hundra extra hästkrafter i bagaget än att ha hundra hästar för lite, säger Mikael Hedqvist från Piteå som äger bilen tillsammans med Fredrik Grahn.

Fördröjt kval

Midnight Sun pågår hela helgen. Men när PT träffade teamet på fredagseftermiddagen hade de fortfarande inte kört bilen med de nya grejerna.

– Vi startade den första gången i går (torsdag), säger Jonas Lundberg.

– Ja, det kan gå käpprätt åt skogen. Vi vet inte vad som kommer att hända, tillägger Mikael Hedqvist.

Fredagskvalet blev fördröjt till aftonen på grund av en regnskur på dagen. Därför fick första repan med bakvingen och nya motorn vänta.

Vad vill man känna första svängen?

– Känns det som att det går långsamt brukar det betyda en fin repa, säger Jonas Lundberg. Bilen ska inte slänga fram och tillbaka för mycket. Lugnt och fint är bra, då brukar det gå snabbt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om