Högst beläggning i hela ligan med 97,6 procent och 6 000 sålda biljetter i snitt. Det var rekordsiffror publikmässigt för Luleå Hockey under den gångna säsongen.
– Det är osannolikt bra. Det är ju ett tydligt tecken på att vi har ett fantastiskt stöd bland våra supportrar. Det är helt enkelt fantastiskt. Det är nivåer som vi aldrig trodde att vi skulle kunna nå faktiskt, säger Stefan Enbom, klubbdirektör.
Kände ni tidigt att finalfebern från förra våren höll i sig?
– Den positiva publikutvecklingen började ju ett par år innan pandemin. Vi hade ju en väldigt god publikutveckling och bra med folk innan pandemin. Och sen när pandemin kom så var det som det var och efter den var slut fortsatte den positiva utvecklingen, säger Enbom och fortsätter:
– Sen var vi väldigt sportsligt framgångsrika förra säsongen. Det boostade ju det. Slutspelet och finalen gjorde ju att det blev en hysterisk efterfrågan. Det har vi haft med oss in i den här säsongen.
Laget hade en tung grundserie på isen, men fansen var trognare än någonsin.
– Ja, det är ju det som är så roligt. Sportsligt är det en av våra sämsta säsonger på hemmaplan. Vi är otroligt missnöjda med att vi har vunnit så pass lite på hemmaplan. Men vi har ändå lyckats hålla uppe publiksiffrorna på ofantligt bra nivåer.
I december varje år görs det en publikundersökning i SHL. Där svarar fansen på frågor om vad de tycker om matcharrangemangen. Även där är Luleå ett topplag.
– Vi hade bästa betyget av alla 14 lag. I mångt och mycket är våra supportrar och publik väldigt nöjda med mycket. Det enda de var missnöjda med var de sportliga resultaten. En viktig del är att vi gör väldigt mycket bra saker runt omkring matcharrangemanget som gör att folk kommer.
Men det finns även saker som klubben behöver förbättra runt matcherna. Enbom räknar upp parkeringsmöjligheterna och utbudet i kioskerna som två saker.
– Det är en viktig del i vårt utvecklingsarbete att försöka förbättra de områden där vi är dåliga. Vi vet att även om vi får bra betyg finns det områden som vi måste utveckla och bli mycket bättre på. En del i att nöjdheten ökar är att vi gör så, att vi hela tiden försöker förbättra oss och ha en dialog med våra supportrar om vad de tycker är delar där vi behöver bli bättre.