Segrar eller nederlag - det hänger på vallarna

Sida vid sida står de, vallabussarna från Sverige och Norge. De som slutgiltigt avgör om de kommande VM-dagarna ska bjuda på succé eller fiasko. Segrar eller nederlag.

Larry Poroma, den svenske vallachefen, med Norges vallabuss i bakgrunden.

Larry Poroma, den svenske vallachefen, med Norges vallabuss i bakgrunden.

Foto: Frille Eriksson

HOLMENKOLLEN 2011-02-24 02:40

Larry Poromaa, den svenske vallabossen från Malmberget, blickar ut över Holmenkollens ombyggda VM-stadion och konstaterar att läget är lugnt.

Minus tio grader
- Än så länge har vi allt under kontroll. Men just nu är vädret stabilt. Det är ju när tävlingarna börjar och det eventuellt blir andra förutsättningar som vårt kunnande sätts på prov.

Till premiären, sprint för damer och herrar i dag torsdag, signalerar den norska väderlekstjänsten minst tio grader varmare än just nu. Plus snö.

- Det låter kanske inte så uppmuntrande. Men vi kan bara göra det bästa vi förmår efter våra förutsättningar.

Extra möda i år
Av naturliga skäl ligger det norska vallateamet i täten ifall det blir "Kollenföre", som har satt stopp för många aktivas drömmar genom åren.

- Själva vet vi ju sedan många år ungefär hur det brukar vara. Några av oss har dessutom åkt här som aktiva. Och vi har verkligen lagt ned extra stor möda inför det här mästerskapet.

Direkt efter SM i Sundsvall åkte vallateamet till Holmenkollen och gjorde tester under fem dagars tid.

Det upprepades inför världscupen i Drammen och genast efter Drammen landade vallabussarna - Sverige har en större buss som lanserades av Gunde Svan och dessutom en mindre, lättare att transportera - på sin i god tid reserverade plats i övre delen av Kollens skidstadion.

Någon meter högre parkerade än norrmännens.

Holmenkollen ligger tre hundra meter över havet och erbjuder en fantastisk utsikt över den norska huvudstaden Oslo. Dit upp är det 20-25 minuters resa med tricken, bergsbanan som är det snabbaste och för många enda sättet att ta sig upp.

Fuktiga vindar
Trots de minusgrader i tvåtal som mött de VM-aktiva hittills är det oftast knepigt att valla för både fäste och glid i Holmenkollens terräng. Hit upp sveper fuktiga vindar från Oslofjorden och ger vallarna huvudbry. Det är ju så mycket som ska beaktas. Inte bara fäste och glid utan även att rätt skida väljs bland de många hundra som finns i vallabussarna, deras struktur och inte minst enskilda åkares individuella förutsättningar.

- Förutom att mycket är gemensamt för vallarna har vi delat upp ansvaret gentemot de aktiva så att var och en har två, tre åkare att ta hand om.

Mycket Norrbotten
Nio vallare ingår i teamet.

Hälften av dem med norrbottnisk anknytning: Stefan Larsson är från Gällivare, Lasse Öberg (fd bronsmedaljör i stafett för Strömnäs) från Kalix, Larry Poromaa, ursprungligen Hakkas som också åkte för Strömnäs, samt Urban Lindgren, tidigare Piteå Elit.

Mats Eklund, från Burträsk, har också anknytning till Piteå eftersom han är sambo i Östersund med Lina Andersson.

- Urban och Lasse är ett par av våra teståkare men jobbar förstås även med massor av de rutingöromål som ingår i jobbet, säger Larry.

Långa arbetsdagar
En arbetsdag i samband med ett mästerskap omfattar oftast 12-14 timmar.

- Eftersom tävlingarna under årets VM startar senare än vanligt, börjar vi inte jobbet förrän klockan sex-sju på morgonen. Men då blir det i stället lite senare än normalt på kvällen, så visst är det dryga och ibland hektiska dagar, fastslår den svenske vallachefen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om