Det är en ny tävlingsform som ställer låga krav på både bil och förare som deltar. "Pärlsnurren" kommer tävlingen heta när den drar igång 10 mars då ett antal lag kommer att bränna runt en kilometerlång bana under fyra timmar. Lagen måste byta förare efter ett visst antal varv och när de fyra timmarna är över vinner det lag som kört flest varv runt banan.
– Vi har plogat upp en bana där vi har folkrace och rallycross. Det kommer vara två klasser, framhjuldrivet och bakhjulsdrivet som kör tillsammans på banan men delar upp det vid prisutdelningen, säger Sofia Lundberg, tävlingsledare.
Jämförelsen med folkrace görs för att det är en motorsport som är enkel att komma in i. I folkrace är det andra och högre krav på bilarna, men för att köra uthållighet behöver en händig människa bara en kväll eller två på sig för att göra om vilken bil som helst, och förarlicens kan köpas direkt på tävlingen utan utbildning. Det är inte tillåtet att knuffas.
– I både folkrace och rallycross behöver man utbildning först. Det här är en enkel tävlingsform som ska få folk att börja och komma in i sporten. Man kan vara ett gäng som bildar ett lag och köper en billig gammal bil, skruvar en kväll och är med och kör dagen efter, säger Sofia Lundberg.
Vad är det för krav på bilarna?
– Den kommer gå igenom en besiktning, men du har tagit bort lysena ifall det skulle bli en krock. Man ska ha en brandsläckare monterad, men man har originalsäten, originalbälten och så där. Det är lägre hastigheter, så det är inte samma krav, säger Sofia Lundberg.
Ett av de anmälda ekipagen är Tobias Nordins lag med deras extra franska Peugeot med orden "sacre bleu" där lamporna suttit. Bilen köpte de på blocket. Laget vann en uthållighetstävling i Boden under förra veckan trots att det bara var fjärde tävlingen de körde.
– Det positiva med uthållighet är att alla andra motorsporter ofta blir på så blodigt allvar. Men för de flesta är det här en kul grej att göra tillsammans. Man går omkring före och träffar alla förare och alla är glada och alla skrattar, säger Tobias Nordin.
Vad är utmaningen?
– Prio ett är att minimera misstagen, det är där man förlorar. Man vill köra fort, men hålla ett jämnt tempo hela tiden. Det är ett så långt race så ligger man gasen i botten hela tiden kommer man göra ett misstag och plötsligt står man i plogkarmen i minut, säger Tobias Nordin.
Anmälan till Pärlsnurren är öppen till söndag 4 mars.