Heraldik Ă€r benĂ€mningen för lĂ€ran om vapensköldar â eller som det inom idrotten enkelt kan översĂ€ttas till â klubbmĂ€rken. Leonard JĂ€gersköld Velander Ă€r en av Sveriges mest initierade fotbollsfantaster, och har fattat ett sĂ„ pass stort intresse för "fotbollens heraldik" att han 2017 gav ut en bok titulerad just det.
Vad Àr det som Àr sÄ intressant med klubbmÀrken?
â Vad Ă€r det som inte Ă€r intressant med det (skratt). Det kanske lĂ„ter som ett vĂ€ldigt smalt Ă€mne, men det finns faktiskt hur mycket som helst att berĂ€tta om en förening utifrĂ„n dess klubbmĂ€rke. För ett bra gjort klubbmĂ€rke Ă€r ju en sammanfattning av bĂ„de klubbens identitet, historia och supportrar. Lyckas en klubb förmedla allt det sĂ„ finns det oerhört mĂ„nga berĂ€ttelser utifrĂ„n ett enda litet mĂ€rke, sĂ€ger JĂ€gerskiöld Velander.
DÀrför pratade Sporten med experten för att se vad han tycker om klubbmÀrkena inom den norrbottniska fotbollen. Efter att ha tittat igenom lÀnets alla emblem har han valt ut ett antal han finner extra intressanta, samt tagit ut en topplista pÄ lÀnets fulaste respektive snyggaste emblem. NÄgot som vi kommer att publicera under de kommande dagarna.
Vad Àr det första du tÀnker pÄ nÀr du hör om norrbottnisk fotboll?
â PĂ„ grund av min kĂ€ra kollega Erik Niva gĂ„r den första tanken till Malmberget och Malmbergets AIF. Sen har jag Ă€ven rĂ„kat pĂ„ PiteĂ„ IF ett antal gĂ„nger genom livet, sĂ„ det Ă€r vĂ€l frĂ€mst i de tvĂ„ klubbarna jag landar.
Vad Àr det som gör ett klubbmÀrke bra?
â Det finns tre olika lager nĂ€r det kommer till klubbmĂ€rken, och för att vara riktigt bra ska man ticka i alla dessa boxar. Det ena Ă€r det estetiska, det som slĂ„r en först och gör att man kĂ€nner igen mĂ€rket. Det andra Ă€r det jag var inne pĂ„ innan, det jag sjĂ€lv tycker Ă€r vĂ€ldigt viktigt, alltsĂ„ identitet och historia. KlubbmĂ€rket Ă€r egentligen den minsta gemensamma nĂ€mnaren mellan supportrarna och deras klubb, och dĂ€rför Ă€r det viktigt att visa vad som knyter samman klubben med dess supportrar, sĂ€ger han och fortsĂ€tter:
â Detta har tyvĂ€rr dock försvunnit i mĂ„nga moderniseringar av klubbmĂ€rken de senaste Ă„ren, och dĂ„ kommer vi in pĂ„ den tredje delen â hur bra mĂ€rket kan marknadsföras. Globalt ser vi idag att de klubbmĂ€rken som tidigare handlat om identitet och historia, idag mest handlar om marknadsföring och att göra emblemen mer avskalade. Denna trend har dock Ă€nnu inte fĂ„tt speciellt stort fĂ€ste i Sverige.