I dag lunchtid ger sid damerna i väg för att göra upp i den 15 kilometer långa skiathlontävlingen.
Enligt vad PT erfar fick vi som enda skrivande media teståka skidspåret som David Hedlund tror passar Sveriges stora medaljhopp.
– Skiathlonbanan är otroligt tung och det gynnar Charlotte Kalla. Hon är lätt i kroppen, säger David Hedlund.
Löper parallellt
När han var ute och provåkte passade han på att studera Charlotte Kallas åkning.
– Jag såg henne träna och hon träffade rätt i diagonalåkningen. Backarna här i Falun är tunga men de går att diagonalåka på, det gillar Kalla, säger David Hedlund.
När det gäller tävlingens två discipliner skiljer inte spåren sig mycket åt utan löper parallellt med varandra. Det är endast i den så kallade ”mördarbacken” som stigningen är mer progressiv i skatedelen.
– Jag tror skatedelen passar Charlotte Kalla lite bättre än den klassiska. Hon är bra på att få med sig fart utför backarna och det är många krön i skaten där hon kan ösa på, säger David Hedlund.
Skiathlon inleds med 7,5 kilometer klassisk åkning
– På den klassiska delen gäller det för Kalla att vara förberedd på att det kommer gå undan. Samtidigt får hon inte tömma sig helt i ivern att hänga på till exempel Justyna Kowalczyk, säger David Hedlund.
Teknisk och trixig
Stora delar av dagens tävlingsföre verkar passa Charlotte Kalla men det finns partier som hon kan se som svårare än andra.
– Vissa delar både på den klassiska delen och på skatedelen har många svängar och backar med utförskörning. De partierna passar henne inte lika bra som uppförsbackar och flackåkning, säger David Hedlund.
Skidspåret på Lugnets skidstadion är överlag teknisk och trixig. Det enda längre stakningspartiet finns på upploppet.
– Till exempel hade nog Marit Björgen föredragit mer stakning än vad som är fallet här i Falun. Är Charlotte Kalla i form ska hon inte behöva släppa på den lilla stakning som finns.
Ödslar inte energi
Plusgraderna i Falun har gjort att snön blivit lös och mjuk. Något som kan bli en utmaning för lördagens åkare.
– I den klassiska delen gäller det att få fast skidan i snön på andra varvet när man börjar blir trött, säger David Hedlund.
Men han tror varken snöfören eller banprofiler är något som Charlotte Kalla ödslar energi på.
– För en formstark Charlotte Kalla passar vilken bana som helst.